ANP

De Boeing 737 MAX mag nu ook weer in de Verenigde Staten vliegen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA geeft hiervoor toestemming. Het toestel staat al anderhalf jaar aan de grond nadat er in korte tijd bij twee vliegtuigcrashes 346 doden waren gevallen.

Het nieuws leidt tot enthousiasme bij beleggers. Een half uur na opening van de Amerikaanse beurs is het aandeel met ruim 3 procent gestegen. Vorige maand liet de Europese luchtvaartautoriteit EASA ook al weten dat het toestel weer de lucht in mag. De afgelopen tijd zijn er testvluchten gedaan met het toestel.

De ongelukken werden veroorzaakt door een systeemdefect waardoor de neus van het toestel automatisch hard naar beneden werd geduwd als het te snel opsteeg.

Software updaten

Luchtvaartmaatschappijen moeten de komende tijd hun piloten opnieuw trainen en ook de computersoftware bijwerken. Het kan dus nog wel even duren voordat de toestellen daadwerkelijk weer vliegen.

De problemen met het toestel hebben de Amerikaanse vliegtuigbouwer vele miljarden gekost. Dat leidde tot een grote ontslaggolf bij het bedrijf. Sinds begin dit jaar zit de sector door de coronacrisis ook nog eens in de grootste luchtvaartcrisis ooit.

Het is dan ook de vraag of luchtvaartmaatschappijen behoefte hebben aan de toestellen. "Op dit moment wordt slechts de helft van de toestellen gebruikt", zegt luchtvaartonderzoeker Floris de Haan van de Erasmus Universiteit.

Kortere vluchten

De 737 MAX is in Azië en Amerika populairder dan in Europa. Het toestel wordt gebruikt voor relatief korte vluchten. Zo heeft TUI 3 van deze vliegtuigen. Het noodlijdende Norwegian Air heeft er 18. Verder heeft Ryanair een aantal jaar geleden 135 toestellen besteld. Het blijft echter de vraag of Ryanair hier nu op zit te wachten.

Maar volgens De Haan heeft het toestel voordelen zodra de luchtvaartsector weer aantrekt. "Het is een populair toestel omdat het efficiënter is dan zijn voorgangers."

De vraag blijft wel hoe de luchtvaartsector zal opkrabbelen na deze crisis. "Mensen zullen altijd wel naar een vakantiebestemming willen vliegen maar het is de vraag in hoeverre er straks in het zakelijke segment weer gevlogen zal worden", zegt De Haan.

STER reclame