Scheepsbouwer IHC ontslaat 600 mensen
Scheepsbouwer Royal IHC ontslaat 300 mensen in Nederland. Ook verdwijnen 300 banen in het buitenland. Het gaat vooral om management- en kantoorfuncties. IHC heeft zijn hoofdkantoor in Kinderdijk en een grote werf in Krimpen aan den IJssel.
Vakbond FNV Metaal hoopt dat de ingrepen voldoende zijn om het bedrijf te laten voortbestaan, meldt Rijnmond. Eerder dit jaar trok de Rijksoverheid 377 miljoen euro uit om het bedrijf te redden.
IHC heeft op dit moment wereldwijd 3000 werknemers in dienst. Het bedrijf is vooral bekend als scheepsbouwer, maar gaat zich vanaf nu vooral richten op de bagger- en offshore-markt.
Op termijn wil IHC zich ook verder specialiseren in de mijnbouw- en defensiemarkt. Alle andere bedrijfsonderdelen worden verkocht. Zo staan de engineersbureau Vuyk (Rotterdam) en KCI (Schiedam) in de etalage. Met de reorganisatie zegt Royal IHC een duurzame toekomst te willen realiseren.
Bedrijf op omvallen
Het bedrijf kwam de afgelopen jaren in de financiële problemen nadat het zich begon te toe te leggen op het bouwen van innovatieve, grote schepen. Daarbij was steeds vaker sprake van grote kostenoverschrijdingen. Dit voorjaar stond IHC op omvallen en schoot de overheid te hulp met een miljoenensteun.
Voor de werknemers van het bedrijf komt het nieuws over het banenverlies niet onverwacht. "De focus ligt vooral op het voornemen om mensen aan een nieuwe baan te helpen. Ik had liever een hogere beëindigingsvergoeding gezien. Maar gezien de financiële situatie van IHC, waar de financiers veel voor het zeggen hebben, is dat te begrijpen", reageert Carl Kraijenoord, bestuurder van vakbond FNV Metaal.
De vakbondsman toont zich ook tevreden over het voornemen van IHC om het aantal tijdelijke krachten bij het bedrijf te verminderen. "Dat was ook een van de voorwaarden", aldus Kraijenoord. "Mensen verliezen niet hun baan als op de afdeling ook nog sprake is van inhuur."
Minder contacten
FNV Metaal hoopt dat de overheid na de eerdere financiële steun nu ook bereid is om opdrachten aan ICH te geven. "Continuïteit in deze sector is belangrijk", aldus Kraijenoord. "Dus zou het fijn als er opdrachten liggen voor bijvoorbeeld de bouw van marineschepen. IHC werkt ook in twee scheepsprojecten samen met Boskalis. Dat is perspectief. Maar of het voldoende is? Door corona zijn er ook minder contacten met opdrachtgevers wereldwijd."