NOS Nieuws

Modereuzen stappen in tweedehandskleding, 'zo houden ze klanten bij zich'

  • Susan Sjouwerman

    redacteur Online

  • Susan Sjouwerman

    redacteur Online

Twee grote spelers in de mode-industrie beginnen deze maand met de verkoop van tweedehandskleding op hun websites. De bedrijven stappen zo in een markt die snel groeit.

Het Amerikaanse Tommy Hilfiger biedt gebruikte kleding in drie categorieën aan. Een deel is oude Hilfiger-kleding ingestuurd door klanten, die daarvoor een kortingsbon krijgen. Een ander deel is kleding die retour kwam bij de webwinkel of nooit verkocht is in fysieke winkels. En volgend jaar zal een ontwerpteam 'nieuwe' kleding gaan maken van items die niet meer gerepareerd konden worden. Het hele project is een proef die alleen in Nederland loopt.

Ook aan Zalando kunnen consumenten hun oude kleding aanbieden voor doorverkoop. Ze krijgen daarvoor een waardebon of kunnen een donatie doen aan een goed doel. Kleren moeten in goede staat zijn, de voorkeur gaat uit naar merken die het bedrijf zelf verkoopt. Kleding afkomstig uit retourzendingen wordt (voorlopig) niet aangeboden als tweedehands.

'Niet de oude meuk van een ander'

De markt voor gebruikte (pre-owned in het jargon) kleding breidt zich rap uit in Nederland. Waren er volgens het CBS in 2010 nog 385 winkels voor tweedehandskleding, op dit moment zijn dat er 510. Online groeit de populariteit van gebruikte kleding volgens deskundigen nog harder. Voor wie is uitgekeken op een jurk of tas zijn er legio opties om door te verkopen. En al net zoveel mogelijkheden om een vintage item op de kop te tikken.

"Onder de huidige generatie jonge mensen is tweedehandskleding niet de oude meuk van een ander, maar volledig geaccepteerd", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit.

Zowel Hilfiger als het Duitse Zalando willen een graantje meepikken van die markt. "Grote modebedrijven willen niet dat de vraag naar gebruikte producten weglekt naar tweedehandssites."

Denk aan een platform als het in 2014 opgerichte United Wardrobe, dat naar eigen zeggen drie miljoen gebruikers heeft en maandelijks bemiddelt bij de verkoop van meer dan 100.000 items. En concurrent Vinted, dat sinds een jaar in Nederland actief is, en zegt hier enkele honderdduizenden gebruikers te hebben.

Zalando is gespecialiseerd in retourstromen.

Retaildeskundige Kitty Koelemeijer

Voor Zalando is het bovendien een logische stap om kleding in te zamelen en weer te verkopen, zegt Koelemeijer. "Het bedrijf is gespecialiseerd in retourstromen. Er worden iedere dag tientallen procenten verkochte producten teruggestuurd. Dus waarom niet ook gebruikte kleren van klanten aannemen en sorteren? In ruil geven ze een waardebon waar een klant iets nieuws van kan kopen. Zo houden ze geld in kas en klanten bij zich."

Ontwerper Tommy Hilfiger tijdens zijn show in september 2019

Het behoud van klanten is niet het enige argument om gebruikte kleding aan te bieden. De mode-industrie wordt door bewuste consumenten en de overheid gedwongen om meer circulair te werken: grondstoffen, in dit geval textiel, moeten steeds opnieuw gebruikt worden.

"Vanaf 2025, en in Nederland waarschijnlijk al in 2023, bepaalt de uitgebreide producentverantwoordelijkheid (UPV) dat je als Europees bedrijf verantwoordelijk bent voor de producten die je op de markt brengt. Dus ook voor de recycling ervan", zegt duurzaamheidsexpert Roosmarie Ruigrok. "Voor het verbranden van textiel moeten bedrijven nu al een CO2-belasting betalen. En straks mag verbranden helemaal niet meer."

Relevant blijven

Bedrijven moeten dus een andere bestemming vinden dan de verbrandingsoven voor hun oude of onverkochte kledingstukken. Reden om in de toekomst meer vintage dan nieuwe items te verkopen? Onwaarschijnlijk, zegt Koelemeijer.

"Ze zullen niet het merendeel van de site met tweedehandskleding vullen, omdat er in veel gevallen niet genoeg marge op zit. De mode-industrie draait bovendien om vernieuwing, om trends. Ze willen relevant blijven."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl