Designerjurk en spijkerbroek zijn nieuwste leden van de deeleconomie
'Niets om aan te trekken' naar het kerstdiner of die bijzondere gelegenheid? Verschillende modeverhuurbedrijven bieden consumenten de mogelijkheid om met een abonnement (dure) kledingstukken te huren in plaats van te kopen.
Dit jaar begonnen drie van zulke bedrijven in Nederland, allemaal opgericht door jonge vrouwelijke ondernemers. Ze richten zich op een meer duurzame manier van kleden, waarbij kledingstukken niet na een of enkele keren dragen achter in de kast of in een vuilniszak belanden. In plaats daarvan worden items keer op keer uitgeleend aan klanten, via de website of fysieke winkel. Zo hoeft de mode-industrie (iets) minder kleding te produceren.
Rinke Tjepkema, hoofdredacteur van Vogue Nederland, ziet het huren van kleding niet als vluchtige trend. "Of het extreem populair wordt weet ik niet, maar de populariteit zal zeker toenemen. Mensen willen steeds weer iets nieuws dragen - sociale media als Instagram inspireren en stimuleren ze om telkens iets anders te laten zien. De verhuurbedrijven voorzien in een behoefte."
In oktober begon online verhuurservice My Dressoir, in november volgde verhuurconcept Litchy met een fysieke winkel. De initiatieven nemen een voorbeeld aan het Amerikaanse bedrijf Rent The Runway, dat al tien jaar zeer succesvol is in het online verhuren van designerstukken.
Bewustzijn
Lilia Planjyan van het in mei gestarte Spinning Closet, dat luxe gelegenheidskleding verhuurt, verwacht dat er hier ook ruimte is voor het concept. "De Nederlandse markt is er klaar voor, denken wij. Er is voldoende bewustzijn over de vervuiling die de mode-industrie teweegbrengt. De deeleconomie is hier succesvol en er is een goed logistiek netwerk."
"Vrouwen willen variëteit in hun garderobe, tegen een betaalbare prijs. Dat kunnen fast fashion-merken leveren, want die komen met een groot aantal collecties per jaar. Maar dat is niet erg duurzaam. Tegelijkertijd is een gevarieerde garderobe vol duurzaam geproduceerde kledingstukken voor de meeste vrouwen niet betaalbaar", aldus Planjyan.
'Kledingbibliotheek' Lena Library in Amsterdam bestaat al vijf jaar. Het bedrijf verhuurt vooral kleding voor dagelijks gebruik, waaronder spijkerbroeken en truien. "We hebben een grote groep trouwe leners", vertelt medeoprichter Suzanne Smulders. "Voor hen is het een manier om minder te consumeren en toch afwisseling te hebben in wat je draagt."
Vogue-hoofdredacteur Tjepkema beaamt dat het "heel leuk is om af en toe een mooie jurk te huren voor een gala". Maar ze vraagt zich af of het verhuren van kleding wel een goed antigif is tegen overproductie in de mode-industrie, zoals de verhuurbedrijven zeggen.
"De mogelijkheid om kleding te huren voedt iets dat we juist willen veranderen, namelijk de wegwerpmentaliteit. Als je huurt, ga je geen band aan met een kledingstuk. En is al dat heen en weer sturen van items wel zo duurzaam?"
"Ik zou mensen juist aanraden om een garderobe op te bouwen die tijdloos is en goed aansluit bij je persoonlijke stijl", aldus Tjepkema. "Een garderobe die een heel leven mee kan."