'Automobilist gaat voor duurdere E5-benzine, niet voor groenere E10'
Nederlanders kiezen vaker voor een premium benzine waar minder bio-ethanol in zit. Dat meldt MultiTankcard, de Nederlandse marktleider van tankpassen. Een jaar na de invoering van het E10-benzinelabel blijkt volgens MultiTankcard dat veel automobilisten kiezen voor het duurdere E5-label waar minder bio-ethanol in zit.
E10-benzine is een jaar geleden geïntroduceerd om de CO2-uitstoot te beperken. Aan de brandstof is maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, hierdoor zou er minder CO2 vrijkomen omdat bio-ethanol gemaakt wordt van planten, zoals maïs.
In De Telegraaf zegt directeur Patrick Roozeman van MultiTankcard dat "zuinige Nederlanders de duurdere E5-brandstof zijn gaan tanken in plaats van de 'groene' E10-benzine". Het afgelopen jaar steeg het verkoopvolume van de brandstof met 20 procent, terwijl over diezelfde periode de verkoop van E10 met 5 procent juist licht daalde.
Motorproblemen
De populariteit van E5 (voorheen euro 98) is het gevolg van de zorgen over E10, aldus Roozeman. Veel automobilisten vrezen dat hun (oudere) auto niet bestand is tegen de invloed die ethanol op de motor heeft. Zo zouden de aluminium onderdelen worden aangetast, net zoals sommige slangen en afdichtingen. "Je kunt stellen dat gekozen wordt voor het 'welzijn' van de auto in plaats van voor het milieu", aldus Roozeman.
De pashouders van MultiTankcard zijn voor een groot deel leaserijders, maar ook zzp'ers en mkb'ers, benadrukt een woordvoerder. In totaal heeft het bedrijf zo'n 500.000 klanten.
Een woordvoerder van de ANWB zegt te herkennen dat onder autogebruikers het gevoel leeft dat E5 beter is voor de auto.
Een andere aanbieder, MKB Brandstof, heeft 100.000 pashouders. Een woordvoerder zegt dat hun klanten meer "prijsgestuurd" zijn. "Ik vermoed dat de uitkomst bij ons net iets anders is dan bij MultiTankcard, omdat onze klanten zelf eigen baas zijn en dus ook zelf moeten betalen."