ANP

De meeste winkels zullen hun klanten niet verplichten om een mondkapje te dragen, nu het kabinet het dringende advies geeft om dat in publieke binnenruimten wel te doen. "We doen een vriendelijk verzoek aan onze klanten", zegt een woordvoerder van een drogisterijketen. "Mensen die geen mondkapje dragen, gaan wij niet weigeren."

De medewerkers van de keten gaan wel mondkapjes dragen, net als die van veel andere winkelbedrijven. Ook bij die bedrijven is er weinig animo om mensen zonder mondkapje de toegang te weigeren. "Zolang er geen handhaving of toezicht is door goed opgeleide handhavers zijn we afhankelijk van de goede wil van onze klanten", laat een warenhuisketen weten.

Winkelpubliek in Den Haag reageert over het algemeen positief op het advies van het kabinet:

Mondkapjes: 'Ik weet niet of het werkt, maar vind het wel een fijn idee'

Levensmiddelenwinkels volgen het advies van hun brancheorganisatie CBL. Dat is hetzelfde als gisteren, toen het al gold voor de veiligheidsregio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden en Brabant-Zuidoost.

"Wij ondersteunen het advies en communiceren dat aan de klant", zegt een woordvoerder van het CBL. "Bijvoorbeeld met posters of door medewerkers aan de deur. We gaan geen plicht opleggen. De keus is aan de klant, omdat iedereen wil voorkomen dat er discussies aan de deur ontstaan. Dan kunnen we agressie tegen medewerkers niet uitsluiten."

De brancheorganisatie KHN voor de horeca is sceptisch over het advies, omdat het kabinet en het RIVM geen wetenschappelijk gefundeerd bewijs voor het nut van mondkapjes hebben gegeven. Dat helpt volgens KHN niet bij het "creëren en behouden van draagvlak".

STER reclame