De Koninklijke Schouwburg in Den Haag ging in juni weer open ANP

Wel met meer dan dertig man naar een concert in Paradiso, waar in niet-coronatijden plek is voor 1500 bezoekers in de grote zaal, maar niet naar Afas Live, dat normaal 6000 bezoekers aankan. In Zwolle niet naar de film met 100 mensen, maar wel naar een cabaretvoorstelling in schouwburg Odeon.

De nieuwe coronamaatregelen van het kabinet, die stellen dat er binnen bij bijeenkomsten maximaal dertig man mogen zijn, leiden tot verwarring en onbegrip in de culturele sector. Of beter gezegd: de beslissing dat veiligheidsregio's zelf maar moeten besluiten of ze culturele podia een ontheffing geven om toch meer dan dertig bezoekers toe te laten.

Want welk theater of welk poppodium krijgt dan een ontheffing? Waarom is dat per regio anders? En waar is die uitzondering op gebaseerd?

Cabaretier Sanne Wallis de Vries cancelde haar voorstelling omdat niet duidelijk was of het theater een ontheffing kreeg:

In Amsterdam leek het erop dat er geen ontheffingen zouden worden verleend. Burgemeester Halsema zei gisteren het niet verantwoord te vinden om van die bevoegdheid gebruik te maken.

Acteur Nasrdin Dchar kon daarom niet anders dan zijn solovoorstelling Adem in Internationaal Theater Amsterdam (ITA) gisteren en vandaag uitstellen: "Afgelopen weekend had ik de eerste try-out gehad. En Amsterdam is altijd bijzonder om te spelen. Dus ik keek er heel erg naar uit", zei hij vanochtend tegen de NOS.

Een dag later ziet het er opeens heel anders uit. Want de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft besloten toch tien ontheffingen te verlenen, waaronder aan het ITA, Carré en Paradiso. Zij mogen nu tot 250 bezoekers ontvangen.

De selectie is gemaakt op basis van twee criteria: of de zaal internationaal, nationaal of regionaal van vitaal belang is en of er minstens 100 mensen in kunnen als de coronamaatregelen in acht worden genomen. Burgemeester Halsema lichtte haar besluit in de gemeenteraad toe: "Ik realiseer me de willekeur, maar het blijft lastig, zeker met de hoeveelheid instellingen die wij hebben."

Vaste stoelen

Niet alleen binnen regio's is er sprake van willekeur, ook tussen regio's onderling. In de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant worden alleen ontheffingen overwogen voor plekken waar normaal minstens 600 mensen in kunnen. In de veiligheidsregio IJsselland wordt er alleen een ontheffing verleend aan theaters. Een van de criteria is daar of er permanente stoelen staan.

In de veiligheidsregio Brabant-Noord worden geen ontheffingen verleend, meldt Omroep Brabant, en Utrecht neemt volgens RTV Utrecht morgen een beslissing. De veiligheidsregio Haaglanden gaat voorlopig niet handhaven op het maximumaantal gasten.

Duidelijke lijn

Ook zanger Tim Knol heeft optredens moeten afzeggen: "Zo is het nu eenmaal. We zijn nu wel beter voorbereid dan in maart dat zoiets eraan zat te komen. Als we ons aan de coronaregels houden komt er een moment dat we weer meer kunnen. Het is ruk, maar er is een soort van lichtpuntje."

Remko van Kan van poppodium Hedon in Zwolle kreeg vanmiddag slecht nieuws, vertelde hij in het Radio 1-programma Nieuws en Co: "Helaas krijgen wij geen ontheffing. Het vaststaan van stoelen was een van de criteria. Op doorvragen wat nog meer criteria waren kregen we geen antwoord."

Tim Knol vindt vooral vreemd dat er in verschillende regio's verschillende regels gelden. "Trek een duidelijke lijn: overal 100 mensen, of overal dertig mensen. Dit geeft heel veel gedoe."

Voor Van Kan voelt het onrechtvaardig: "We hebben een track record dat we veilig concerten kunnen organiseren. We hebben wekenlang protocollen uitgewerkt en toegepast. Nu gaan we maar met onze medewerkers in beraad."

Knol benadrukt dat nergens zo goed de voorschriften worden nageleefd als in concertzalen. "Ik ben in de Effenaar geweest in Eindhoven, TivoliVredenburg in Utrecht. Nergens is het zo goed geregeld. Iedereen houdt afstand."

In tegenstelling tot in cafés of op terrassen, of in supermarkten, aldus muziekjournalist Atze de Vrieze in Nieuws en Co: "Mensen komen echt voor het programma. Ze gaan naar hun stoel en gaan na afloop gelijk weer weg." Maar veiligheidsregio's zijn angstig, denkt hij: "Ze aarzelen, ze willen niet te ruimhartig zijn."

Voor veel artiesten is voor maximaal dertig mensen optreden geen optie. Nasrdin Dchar: "Wie moet je dan nu afbellen van de 180 man die een kaartje hebben gekocht? En voor dertig in een grote zaal is volgens mij ook niet leuk voor het publiek."

Tim Knol zou het wel overwegen: "Als er zalen zijn die dat willen, zou ik dat doen. Maar ik heb makkelijk praten met alleen m'n gitaar. Voor zalen moet het wel rendabel zijn."

STER reclame