ANP/Editorial

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) komt met regels tegen valse claims over duurzaamheid, ook wel greenwashing genoemd. De regels zijn opgesteld zodat de consument goed wordt voorgelicht en niet wordt misleid. Bedrijven die de regels overtreden kunnen op termijn worden aangepakt, waarschuwt ACM.

Volgens de toezichthouder hechten consumenten steeds meer belang aan duurzaamheid. Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijker om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Tegelijkertijd kunnen consumenten de claims zelf niet controleren. Ze moeten er volgens de ACM op kunnen vertrouwen dat de claims van bedrijven deugen.

Oneerlijke concurrentie

Edwin van Houten, directeur Consumenten van ACM, geeft voorbeelden van misleiding. Als er op een product staat dat het duurzaam is geproduceerd, maar het onduidelijk is of die mededeling over het product gaat of over het etiket. Of als er wordt geclaimd dat het product duurzaam is, maar de vervoer- en transportkosten niet worden meegerekend.

Van Houten: "Dat is niet alleen misleiding voor de consument, maar leidt ook tot oneerlijke concurrentie."

Aangepakt

Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen door ACM worden aangepakt. Dat kan bijvoorbeeld door een boete of een last onder dwangsom. Het wordt openbaar welke bedrijven zich niet aan de regels houden.

Consumenten en bedrijven kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims bij de ACM melden. Tot 20 oktober kan door consumenten en bedrijven worden gereageerd op de komende regels.

STER reclame