'Verstappens auto heeft veel munitie, we moeten het alleen ontgrendelen'
Teambaas Christian Horner van Red Bull Racing moest het na de Grote Prijs van Hongarije toegeven: ondanks de - wat hij eerder noemde - "beste voorbereiding ooit" doet de Formule 1-wagen van Max Verstappen nog niet wat hij zou moeten doen.
"De auto heeft nog veel vraagtekens en gedraagt zich soms onvoorspelbaar", keek Horner terug op de race op de Hungaroring, die toch best aardig uitpakte voor zijn team. "Het is erg ingewikkeld en we snappen het nog niet goed."
"Duidelijk is dat de auto zich in werkelijkheid anders gedraagt dan we op basis van onze simulaties verwachten", aldus Horner. "De gegevens uit de windtunnel komen niet feilloos overeen met de realiteit op het circuit."
In aanloop naar de race van zondag klaagde Verstappen daar ook al over. "We hebben geen goede balans in de bochten en we zijn niet snel genoeg om Mercedes bij te benen", zei hij. "Ik rijd tot de limiet, maar in de buurt van de limiet is het moeilijk de auto onder controle te houden."
Horner erkent die problematiek, maar wanhoopt niet: "Er is een groot verschil tussen wat we in de fabriek zien en wat er op de circuits gebeurt. Maar we weten zeker dat we een goede auto hebben gebouwd. De RB16 heeft veel munitie, we moeten het alleen ontgrendelen."
Eindelijk een lach bij Red Bull
Na een weinig hoopgevend verblijf van twee weken in Oostenrijk, waar de hegemonie van Mercedes nog maar eens werd bevestigd en Verstappen genoegen moest nemen met één derde plek, kon er na de race van zondag eindelijk een beetje worden gelachen bij Red Bull. Verstappen werd tweede, na een meer dan hopeloze aanloop.
De Nederlander belandde met zijn auto tijdens de rit naar de grid tegen de boarding en de Red Bull-monteurs waren tot de laatste seconde voor de start bezig met spoedreparaties. "Max was uiteraard even in verlegenheid gebracht, maar hij heeft dat op de best mogelijke manier rechtgezet. De eer gaat natuurlijk vooral uit naar de crew, die zijn auto zo snel kon repareren."
"Het was even afwachten hoe de auto zich zou houden. We hebben wat zaken vervangen, maar je kunt onmogelijk alles zien. Het was een gok, maar in de pitbox kunnen we dankzij data natuurlijk heel veel monitoren. En het pakte goed uit", aldus een tevreden teambaas.
Horner snapt kritiek op Albon niet
Teamgenoot Alexander Albon rijdt nog altijd in de schaduw van Verstappen en kreeg de afgelopen weken de nodige kritiek te verduren. Horner neemt de 24-jarige Thai, goed voor een vijfde plek op de Hungaroring, in bescherming.
"Max kan wat makkelijker om de problemen van de auto heenrijden. Voor Alex Albon is dat wat moeilijker. Dat is een kwestie van ervaring en daarom zijn we blij dat Alex zo'n goed resultaat neerzette, na een moeizame kwalificatie. Ik snap sowieso niet zo goed waarom er al zo snel zoveel kritiek op hem was. Hij begint net!"
"Wij hebben hem een auto gegeven waarmee hij niet meteen uit de voeten kon", vervolgt Horner. "Het is aan ons om dat te verbeteren. Dan komen de resultaten vanzelf."
Eindelijk een beetje tijd
Als het aan Red Bull zou liggen, zouden die resultaten over twee weken al mogen komen. Dan strijkt het Formule 1-circus na een weekje pauze neer in Groot-Brittannië, voor twee GP's op het circuit van Silverstone.
"Het is cruciaal is dat beide auto's in Hongarije de finish hebben gehaald. Daardoor hebben we veel relevante racedata. En omdat er volgende week geen race is, hebben we eindelijk een beetje tijd om die te analyseren en de auto beter te doorgronden."
"Op naar Silverstone", klinkt aldus het devies van Horner. "Daar moet het nog beter gaan."