Richard Verschoor GettyImages

Richard Verschoor schreef vorig jaar de prestigieuze Formule 3-race in Macau op zijn naam, maar de mondiale autosportpers heeft nog steeds moeite met zijn achternaam. Verschoor heet daarom op de circuitspeakers 'For sure'.

De 19-jarige coureur van het Nederlandse MP Motorsport is in Hongarije bezig met zijn derde F3-weekend van dit jaar. Zijn seizoensstart is veelbelovend.

Je staat na twee raceweekends in Oostenrijk vijfde in het kampioenschap. Ben je tevreden?

"Ja, ik sta er best goed voor. Na vier races (er zijn twee races per weekend, red.) op de Red Bull Ring in de topvijf staan was het doel. Natuurlijk ben ik alleen tevreden als ik win, maar de realiteit is dat vooral het Prema-team nog te sterk is."

"Ik had gehoopt dat we er dichterbij zouden zitten, maar geef ons tijd. MP Motorsport heeft enorme stappen gezet. We zijn bezig met de sprong van de middenmoot naar de top en zijn al competitief. Ik verwacht dat het alleen maar beter wordt. Aan het eind van het seizoen wil ik bij de beste drie staan. Ik probeer slim te racen: rustig blijven en punten pakken. Geen kamikaze-acties."

Mercedes domineert de Formule 1, Prema de Formule 3. Is dat frustrerend?

"Nee. Als je bij Prema zit, rij je sowieso topvijf. Ik vind het juist gaaf hen te verslaan. Een race winnen met mijn Nederlandse team geeft veel meer voldoening. En dat gaat gebeuren. Vorig jaar waren we nog niet goed genoeg. Nu wel."

Richard Verschoor GettyImages

"Overal staan puntjes op de i. We hebben keihard gewerkt. Er staat een simulator op ons hoofdkwartier in Westmaas, we hebben de auto optimaal geprepareerd en topmensen in dienst. Een wereld van verschil. Ik ben ook loyaal en wil met deze renstal in 2021 door naar de Formule 2."

Je won eind 2019 het officieuze WK Formule 3, de Grand Prix van Macau. Daarna lag de autosport zeven maanden stil. Heb je extra lang van je zege genoten?

"Nee, zo zit ik niet in elkaar. Natuurlijk hebben we in Macau flink feestgevierd. Ik heb daarna ook nog wel een maand op een wolk geleefd, maar daarna ging de knop om. Ik wil niet zo'n coureur worden die een keer wint en daarna nooit meer iets presteert. Daarom was het extra fijn om in het eerste weekend in Oostenrijk meteen weer op het podium te staan. Je bent in de autosport zo goed als je laatste race."

MP-teambaas Sander Dorsman noemt jullie 'race-zigeuners'. Je bent al bijna drie weken van huis. Verveelt het al?

"Geen moment. Ik ben met een vriend naar Oostenrijk gereden. Dat leek me vanwege corona veiliger dan vliegen. Deze week gingen we samen van Spielberg naar Boedapest. Goed gezelschap, avontuurlijk en het gaf vrijheid. We konden gaan en staan waar we wilden, draaiden muziek en zongen met van alles en nog wat mee. Rap, hardstyle en techno, maar ook 15 miljoen mensen."

"Het is zoals vroeger, toen reden we ook door heel Europa. Prima te doen. Zeker nu. Want ik rij dankzij een sponsor in mijn droomauto. Echt een patserbakje: getinte raampjes, spoilertje, open dak. Veel erger kan het niet. We zijn nog niet door de politie aangehouden, maar we zijn ook heel braaf en saai."

Richard Verschoor richardverschoor.com

"Als we ons vervelen pakken we de Playstation en spelen we potjes Fifa. We hebben zelfs een scherm mee. Dat is ook een voordeel van zo'n autorit. Het past er allemaal in."

Je leeft vanwege corona in een 'bubbel': er moet van alles en er mag weinig. Is dat lastig?

"Alles went. Anderhalve meter is al een gewoonte. Een mondkapje is vervelend tijdens interviews. Het praat lastig, maar als je bij je team bent, mag hij af. De regels zijn wel strikt. Hier in Boedapest zelfs nog strenger dan in Oostenrijk. We rijden van hotel naar circuit en weer terug. We zien niks van de stad."

"Natuurlijk mis je de sfeer en de fans. Er werken een paar Engelsen in ons team en die riskeren stevige straffen als ze de straat op gaan. Wij houden ons daarom ook aan die regels. We zijn vooral blij dat we weer racen."

"We maken sowieso op het circuit lange dagen in de truck. Data verzamelen, grafieken die alles laten zien. Waar je gas geeft, stuurt en remt, bandenslijtage, temperatuur van de remmen. Je vergelijkt je rondjes met andere coureurs die sneller zijn. Ik ben daar uren mee zoet, vooral als het niet lekker loopt. Vroeger in de Formule 4 had ik daar minder mee. Als alles soepel gaat denk je: ik kan wel zonder."

Veel mensen verwachtten dat Max Verstappen dit jaar wereldkampioen kon worden, maar na twee grand prixs ziet het er niet goed uit. Verwacht jij dat hij nog terug kan slaan?

"Lastig. Het gat met Mercedes lijkt erg groot. Ik dacht dat Red Bull Hamilton en Bottas kon aanvallen, maar dat valt tegen. Daar verdient Mercedes een heel groot compliment voor. Het is ontzettend knap dat ze zo lang aan de top blijven. Iedereen jaagt op Mercedes en het lukt niemand hen te verslaan. Daar kun je alleen maar waardering voor hebben."

"Aan Verstappen ligt het niet. Hij is mentaal beresterk en haalt elke GP het maximale uit de auto. Ik denk niet dat de teleurstellende start zijn motivatie raakt. Max bekijkt het gewoon van race tot race en presteert ook goed als het tegenzit. Maar het is duidelijk dat Red Bull het niet voor elkaar heeft."

STER reclame