NOS Voetbal

Ledenvergadering betaald voetbal kan uitweg zijn voor benadeelde clubs

De woede en frustratie waren groot in de top van de eerste divisie, afgelopen vrijdag. SC Cambuur en De Graafschap zagen hun topklasseringen niet worden omgezet in promotie naar de eredivisie, zo bleek na het besluit van het bestuur betaald voetbal van de KNVB.

Beide clubs laten het daar echter niet zomaar bij zitten. "We vinden dat er zeer onrechtvaardig gehandeld is", zei financieel directeur Gerald van den Belt van Cambuur zondagavond in Studio Sport. "We zullen er alles voor moeten aangrijpen om dat kenbaar te maken."

Mark Boumans, burgemeester van Doetinchem, ging in diezelfde uitzending nog een stapje verder en riep clubs op in opstand te komen. Zij moeten zich tegen het besluit uitspreken, vindt hij. "Het bestuur moet door de algemene vergadering tot de orde worden geroepen."

David Sambissa

Ook FC Utrecht is in zijn wiek geschoten. Ondanks de zesde plaats en het bereiken van de finale van het bekertoernooi kreeg de club geen ticket voor de (voorronde van de) Europa League. De eerste juridische stappen zijn al gezet.

Rechter of ledenvergadering

Die mogelijkheid bestaat, want de clubs die zich gedupeerd voelen, kunnen twee routes bewandelen om het besluit van de voetbalbond aan te vechten, zegt hoogleraar sport en recht Marjan Olfers.

"Je kunt naar de rechter, als je vindt dat dit besluit in alle redelijkheid niet in stand had moeten blijven. Of je gaat naar de algemene ledenvergadering van de KNVB."

Olfers legt uit hoe een algemene ledenvergadering bij de KNVB in z'n werk gaat

Om zo'n algemene ledenvergadering betaald voetbal te organiseren, wat de burgemeester van Doetinchem dus graag zou zien, moeten vier clubs (zo'n tien procent van de 34 profclubs) daartoe een oproep doen. Het bestuur betaald voetbal is dan verplicht de vergadering uit te schrijven.

Twee clubs hebben dat al gedaan: Cambuur en FC Utrecht. Het lijkt er sterk op dat ook De Graafschap zich achter die twee zal scharen. Een vierde stem ontbreekt vooralsnog, maar verschillende clubs die zich benadeeld kunnen voelen, hebben nog geen standpunt ingenomen, blijkt uit een rondgang van de NOS.

Welke clubs willen een algemene ledenvergadering

Club Voor een vergadering?
AZ We beraden ons nog
FC Utrecht Ja
SC Cambuur Ja
De Graafschap Neigen naar ja
FC Volendam Nee
NAC Breda We beraden ons nog
Go Ahead Eagles Doen er geen uitspraak over

Als zo'n vergadering er dan komt, met alle 34 clubs, is een meerderheid noodzakelijk om het besluit van het bestuur van tafel te krijgen. Naast de profclubs hebben ook de spelersraad en de trainersraad een stem. Daarmee zijn er negentien stemmen nodig voor een meerderheid. Blanco stemmen of je onthouden van stemmen, mag.

"Het betekent wel dat die clubs (die tot de vergadering hebben opgeroepen, red.) met een alternatief moeten komen. Want als het oorspronkelijke besluit van tafel is, heb je nog geen nieuw besluit", zegt Olfers.

En wat als de meerderheid tegen het bestuursbesluit dat vrijdag op tafel kwam, zou stemmen? "Dan is het feitelijk zo dat het bestuur teruggefloten is. Dan zie je heel vaak dat het bestuur naar zichzelf gaat kijken. Als er geen draagvlak is, moet je naar je eigen positie gaan kijken."

Speculeren op een stemverdeling is koffiedik kijken, het enige houvast is de peiling die de KNVB afgelopen vrijdag hield onder alle clubs.

Daaruit bleek dat zestien clubs vóór promotie/degradatie tussen de ere- en eerste divisie waren, negen waren tegen en negen andere clubs onthielden zich van stemming, of maakten geen keuze.

Nog een maand de tijd

Volgens Olfers duurt het doorgaans een maand om een ledenvergadering te organiseren. Haast is geboden voor de benadeelde clubs, want de UEFA wil over precies vier weken, uiterlijk 25 mei, van de KNVB weten hoe de Europese tickets verdeeld worden in Nederland.

Bekijk hier de reacties van Cambuur, De Graafschap en Utrecht:

"In deze situatie zal altijd een aantal clubs niet gelukkig zijn", zegt Olfers, die de clubbestuurders oproept zich in de bondsbestuurders te verplaatsen.

"Ga er maar aanstaan om al die kikkers in de kruiwagen te houden. Wat het bestuur betaald voetbal ook besluit, je krijgt altijd gedoe."

Dat de clubs zoeken naar een reddingsboei, is aan de andere kant niet verwonderlijk voor Olfers. "Het heeft zo veel consequenties voor de voetbalclubs en een aantal staat er ook helemaal niet goed voor. Dat je gaat vechten voor wat je waard bent, snap ik heel goed."