ANP

Alle grote media in Noorwegen hebben de afgelopen jaren meerdere keren tweets van Russische nepaccounts op hun websites gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van de Noorse publieke omroep NRK. Het gaat om zeker acht media, die een podium gaven aan berichten van de Russische trollenfabriek Internet Research Agency. Ook de NRK zelf werd misleid.

De tweets zijn in minstens tien artikelen verschenen van ABC Nyheter, Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen, NRK, Side 2, TV en VG, de grootste media van het land. De tweets stonden tot vorige week online, tot de Noorse publieke omroep aan de bel trok. Inmiddels heeft Twitter de meeste accounts opgeschort.

De krant Dagbladet gebruikte bijvoorbeeld tweets van nepaccounts die reageerden op de Franse verkiezingen en op terroristische aanslagen. Ene @SouthLoneStar publiceerde een foto van een vrouw met een hoofddoek, die al bellend langs de terreuraanslag in Londen van maart 2017 liep, waarbij vijf mensen omkwamen. Bij de tweet stond de tekst "moslimvrouw geeft niet om de terroristische aanslag, loopt langs een stervende man terwijl ze op haar telefoon kijkt".

De foto is destijds inderdaad na de aanslag in Londen gemaakt, maar de tekst erbij klopte niet. De man die de foto had gemaakt verklaarde bij het Australische ABC News dat de vrouw getraumatiseerd was. In een verklaring zei de vrouw zelf dat ze op dat moment haar familie belde om te zeggen dat ze in orde was.

Deze tweet van een Russische trollenfabriek werd door Dagbladet gebruikt in de berichtgeving. Ook andere media trapten in deze tweet:

Twitter

Bij tv-zender TV2 nam een redacteur een tweet over van ene @jenn_abrams, met 70.000 volgers. Die plaatse op Twitter een foto van Trump-adviseur Kellyanne Conway, zittend op haar knieën op een bank in Trumps kantoor. "Hoe durft Kellyanne Conway The Oval Office te beledigen!", schreef ze. Opvallend genoeg namen ook andere internationale media de tweet over, zoals The New York Times. Het bericht was afkomstig van trollen.

Zelf erin getrapt

Een van de grootste Noorse kranten, VG, schreef de afgelopen jaren meerdere keren over het Internet Research Agency, een trollenfabriek waar ook de NOS over bericht heeft.

Maar de krant zelf trapte ook in het trollennetwerk. VG had een artikel geschreven over de schrijver van een Amerikaanse talkshow, die geschorst werd vanwege een misplaatste grap over de zoon van president Trump. "Saturday Night Live-schrijver @katiemaryrich valt 10-jarige Barron Trump aan! Links heeft geen grens, geen moraal", schreef de trol op @ten_gop. Die tweet werd door VG overgenomen.

Bliksem

De trollen schreven ook over minder controversiële onderwerpen. Zo trapte de NRK zelf in Russische trollen die tweetten over een explosie bij een chemische fabriek in het Duitse Ludwigshafen en gewonden door bliksem bij het Duitse festival Rock am Ring. Wat er precies in de tweets stond is niet meer te achterhalen, maar vermoedelijk zijn het foto's.

De hoofdredacteur van de nieuwsdienst van NRK zegt dat het verhaal hopelijk leidt tot meer oplettendheid.

Journaliste Lyudmila Savchuk ging undercover bij een 'trollenfabriek' in Rusland. Twee jaar geleden maakte Nieuwsuur daarover deze reportage:

Lyudmila Savchuk ging undercover bij een 'trollenfabriek'

STER reclame