E-steps verboden op de weg, overheid veilt ze wel (en soms zonder waarschuwing)
E-steps en e-boards die door de politie in beslag zijn genomen, zijn in sommige gevallen door de overheid te koop gezet zonder de expliciete waarschuwing dat de voertuigen verboden zijn op de openbare weg. Dat had wel gemoeten, erkent het Domein Roerende Zaken (DRZ) tegenover de NOS.
Dit departement binnen het ministerie van Financiën is verantwoordelijk voor de verkoop van in beslag genomen spullen. De advertenties waar de waarschuwing ontbreekt, worden volgens een woordvoerder meteen aangepast. Het gaat om advertenties op een veilingsite; op de website van de DRZ ontbrak de waarschuwing niet.
'Er wordt gehandhaafd én verkocht'
Elektrische skateboards, steps en monowheels zijn toegestaan, maar alleen voor gebruik op privéterrein. Een actiegroep die zich inzet voor gebruik op de openbare weg vindt het überhaupt gek dat de voertuigen na inbeslagname worden geveild door de overheid. Ook stelt de groep dat de elektrische apparaten te snel worden geconfisqueerd en dat sommige consumenten ten onrechte te horen krijgen dat hun voertuig zal worden vernietigd.
"Het is een heel vreemde zaak", zegt Tijl Vos, verkoper van e-voertuigen en mede-initiatiefnemer van de petitie #legaalrijden. "Aan de ene kant mogen ze niet op de openbare weg en handhaaft de politie, maar via de achterdeur worden ze verkocht aan consumenten."
Deze voertuigen mogen wel verkocht worden, als het er maar bij vermeld wordt dat ze niet op de openbare weg mogen.
Het gebeurde ook bij de 21-jarige Jilan Winter. Hij reed in november met zijn e-longboard over een fietspad in Groningen. "Toen reed er een undercoverauto over het gras om me staande te houden", vertelt hij aan de telefoon.
Hij moest zijn board gelijk inleveren, want dat is niet toegestaan op de weg. Jilan wist dat hij in overtreding was, maar vindt niet dat hij voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. Het was naar eigen zeggen de eerste keer dat hij ervoor werd aangehouden.
De agent zei volgens de 21-jarige dat diens e-board waarschijnlijk zou worden vernietigd. "Ik was heel erg boos en ik heb er oprecht een traantje om gelaten. Ik heb keihard voor dat board gewerkt en was er elke keer uren mee bezig als-ie kapot was."
Twee weken later kreeg hij een appje van skatevrienden: "Is dit niet jouw longboard?" De vele reparaties aan het voertuig op de veilingsadvertentie lieten er bij Jilan geen twijfel over bestaan. Nu probeert Jilan zijn e-board weer terug te kopen. "Ik heb een bod van 60 euro staan en automatisch overbieden aangezet", zegt hij.
Minister Van Nieuwenhuizen zei vanmiddag tegen de NOS dat de in beslag genomen e-voertuigen verkocht mogen worden, "als er maar bij vermeld wordt dat ze niet op de openbare weg mogen komen". Dat gebeurde dus niet altijd; ook bij de advertentie van Jilans e-board ontbrak die waarschuwing aanvankelijk.
Wel of niet in beslag?
Ook over het in beslag nemen van elektrische skateboards, -step en monowheels zijn vragen. Uit een eigen telling concludeert de actiegroep dat bij zeker dertig personen het voertuig bij de eerste aanhouding in beslag is genomen. Op de website van Rijksoverheid staat juist dat dit pas bij de tweede keer mag gebeuren.
De initiatiefnemers voor de petitie schatten dat het werkelijke aantal gedupeerden hoger is, maar dat veel eigenaren van de e-voertuigen het niet melden als die worden ingenomen door de politie.
Het Openbaar Ministerie laat in een voorlopige reactie weten dat er meer tijd nodig is om uit te zoeken in welke gevallen nou wel of niet wordt overgegaan tot inbeslagname.
Het Stint-drama in Oss is een van de hoofdredenen waarom de stepjes, e-boards en monowheels in Nederland (nog) verboden zijn. Sinds het fatale ongeluk gelden strengere eisen voor het toelaten van bijzondere voertuigen. Het kabinet wil eerst alle risico's uitgebreid in kaart brengen voordat er, net als in diverse mede-EU-lidstaten, dit soort nieuwe e-vervoersmiddelen legaal de weg op mogen.
Eerder maakten we deze video over mensen die desondanks al e-steps gebruiken in Nederland: