NOS

In allerlei Europese landen zie je steeds vaker mensen op kleine elektrische steps voorbij zoeven. Maar in Nederland mag je met bijna geen enkel model de openbare weg op. En dat zal ook niet snel veranderen, blijkt uit navraag bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Fabrikanten en importeurs kunnen wel een aanvraag doen om een individueel model e-step als 'bijzondere bromfiets' toe te laten, zoals eerder gebeurde met de Segway en de Swing, maar daar gelden sinds mei vorig jaar extra strenge regels voor. Sindsdien is er nog geen enkele aanvraag binnengekomen, zegt het ministerie.

Eisenpakket

Die regels maken het namelijk zeer moeilijk om ooit een elektrische step goedgekeurd te krijgen. Een kleine greep uit de eisen: de step moet twee onafhankelijke remsystemen hebben, remmen op beide wielen, een remlicht, richtingaanwijzers aan voor- en achterkant, luchtbanden, een bel en geen voorwielaandrijving.

Eerder maakten we deze video over mensen die e-steps gebruiken, ook al mag het niet:

Hiermee rijden mag niet: 'Als de politie komt, duik ik een winkel in'

Ook moet de aanvrager verklaren dat de step voldoende is getest en gegarandeerd 20.000 kilometer of vijf jaar meegaat bij normaal gebruik. En een onafhankelijke instantie moet in een rapport aantonen hoe aandacht is besteed aan de stabiliteit en de veiligheid. In totaal bestaat het eisenpakket uit 46 artikelen en meer dan 6000 woorden.

"Nederland heeft de strengste eisen ter wereld en geen van de bestaande modellen e-steps komt ook maar in de buurt", zegt mobiliteitsexpert Bart de Liefde. Hij werkte voorheen bij Bird, dat in allerlei landen deelsteps aanbiedt. "Fabrikanten vinden het dan al snel niet de moeite waard een heel nieuw model te ontwikkelen voor een kleine markt als Nederland."

Nederland biedt als een 'Gallisch dorpje' nog altijd dapper weerstand tegen innovatie.

Bart de Liefde

"Het wordt ons ontzettend moeilijk gemaakt. Die waslijst aan eisen is niet meer van deze tijd", zegt Martin Metselaar. Hij is eigenaar van Voltes, dat elektrische steps verkoopt. Want ook al zijn ze verboden, ze worden wel verkocht en er wordt ook mee rondgereden.

"De wet moet gewijzigd worden. In landen als België, Frankrijk en Duitsland zijn ze een stuk soepeler", aldus Metselaar.

Strenger na Stint-ongeluk

Die strengere Nederlandse eisen zijn er gekomen na het ongeluk met een Stint in september 2018, waarbij vier kinderen omkwamen. De Stint was ook toegelaten als bijzondere bromfiets, maar uit onderzoek bleek dat het voertuig niet veilig genoeg was. De toelating werd ingetrokken en de politiek maakte het moeilijker om dit soort nieuwe voertuigen toe te staan.

Het effect is nu dus dat geen enkel bedrijf nog een poging waagt om een elektrische step toegelaten te krijgen. "Er zijn wel fabrikanten die om informatie vroegen. Maar die hebben geen aanvraag gedaan", zegt een woordvoerder van het ministerie.

'Gallisch dorpje'

"Omliggende landen zijn inmiddels drie jaar verder met hun ervaringen met nieuwe voertuigen als de e-step", zegt mobiliteitsexpert De Liefde. "Terwijl Nederland als een 'Gallisch dorpje' nog altijd dapper weerstand biedt tegen innovatie, alsof alles wat nieuw is een gevaar op de weg is."

Volgens hem is het onlogisch dat een stepje van 20 kilo met alleen een berijder onder hetzelfde regime valt als een groot toestel als de Stint, bedoeld voor het vervoeren van tot wel acht personen.

Stepondersteuning mag wel

Wil je toch legaal rondsteppen in Nederland, dan kan je natuurlijk een gewone step zonder motor gebruiken. Dat mag wel. En er is ook een step met elektromotor die wel is toegestaan. Alleen op de motor komt deze step niet vooruit. Hij biedt enkel ondersteuning als je zelf steeds stept. En daardoor wordt die niet gezien als bijzondere bromfiets, maar als een elektrische fiets met trapondersteuning. En daarvoor zijn de regels minder streng.

Rijd je toch rond op een e-step dan riskeer je een boete van 380 euro. Ook kan de politie je step in beslag nemen. En als je bij een ongeluk betrokken bent, ben je daarvoor niet verzekerd.

Hoeveel bekeuringen er worden uitgeschreven voor het rijden op een e-step is niet bekend. "De meeste mensen krijgen een waarschuwing", zegt een politiewoordvoerder. "We proberen er met de mensen zelf uit te komen, tenzij iemand al een keer eerder is gewaarschuwd."

STER reclame