Voetbalclub Getafe heeft geen zombies of koala's meer nodig voor vol stadion
Een man die een ei uitbroedt waaruit een bodybuildende dwerg verschijnt, een suïcidale koala achter een piano en een vintage seksfilm met zombies: Getafe haalde jarenlang de vreemdste capriolen uit om het stadion een keertje vol te krijgen. Zonder resultaat: Getafe, een buurtclub uit Madrid, bleef een lelijk eendje waar de fans niet voor warmliepen.
Hoe anders is het nu. Getafe is misschien wel het opwindendste team van Spanje. Met een eigenzinnige trainer en tactiek maakt de ploeg het iedereen moeilijk, met een fraaie derde plaats in La Liga tot gevolg. Vanavond neemt Getafe het in de Europa League op tegen Ajax.
De Amsterdammers hadden de Madrilenen niet op een slechter moment kunnen treffen.
Bekijk hieronder de vooruitblik op het duel van Ajax-trainer Erik ten Hag.
Getafe CF, opgericht in 1983, was decennialang een anonieme club op voetbalgebied. Weliswaar promoveerde de ploeg in zijn beginjaren rap van de regionale liga's naar het derde niveau in Spanje, maar veel fans trok de club niet. In stilte jojoënd tussen de tweede en derde divisie ging Getafe de 21ste eeuw in.
De landelijke pers haalde Getafe in 2001 wel, met een trieste aanleiding: de moord op een van zijn spelers. De 26-jarige verdediger Sebastián Gómez kreeg tijdens een nachtelijke wandeling op het strand van Castellón ruzie met een politieagent buiten dienst en werd doodgeschoten.
Voorzitter wil opvallen
Een jaar later, midden in een sportieve en financiële malaise, nam de steenrijke bouwondernemer Ángel Torres de club over. Hij wilde opvallen met Getafe, op wat voor manier dan ook. En dat lukte. Onder Torres, achttien jaar later nog steeds de voorzitter, promoveerde de club na drie seizoenen voor het eerst naar de Primera División.
Torres wist spraakmakende trainers naar Getafe te halen. Zoals de Duitser Bernd Schuster, die Getafe in 2006 naar de negende plek wist te loodsen, de bekerfinale bereikte en plaatsing voor de UEFA Cup afdwong, alwaar FC Twente de eerste Europese tegenstander uit de clubhistorie werd. Getafe won over twee duels.
Na twee seizoenen vertrok Schuster naar stadgenoot Real Madrid en werd een andere iconische naam binnengehaald als zijn opvolger: Michael Laudrup. Onder de Deen bereikte Getafe, met eindelijk eens leuk voetbal, de kwartfinales van het UEFA Cup-toernooi.
Desondanks bleven de tribunes meestal leeg in het Coliseum Alfonso Pérez, de thuishaven van Getafe met een capaciteit van nog geen 18.000 toeschouwers. Tekenend voor de Madrileense club is dat het stadion is vernoemd naar international Alfonso Pérez, die nooit voor of tegen Getafe speelde, maar wel afkomstig is uit de wijk.
Voormalig Oranje-international en oud-Ajacied Hedwiges Maduro was als speler van Valencia en Sevilla vaak te gast bij Getafe. "Het stadion nodigt niet echt uit voor een Europese wedstrijd. Het was er nooit echt vol, het is heel open en het waait er enorm. Als je op het veld stond, had je vaak het idee alsof je een trainingspotje speelde."
Onorthodoxe promotiecampagnes
Om iets te doen aan de lege tribunes, startte voorzitter Torres een reeks onorthodoxe promotiecampagnes. In een televisiespotje uit 2007 figureren bijvoorbeeld Bijbelse figuren als Abraham, Mozes en Jezus, waarbij hun opofferingen gelijk worden gesteld met de toewijding die Getafe zou verdienen. Het spotje, bedacht door de voorzitter, zorgde voor de nodige ophef onder katholieken.
In de loop der jaren werden de campagnes steeds vreemder. Zo was er een spotje waarin een gedesillusioneerde seizoenkaarthouder van Getafe wordt toegezongen door een suïcidale koalabeer achter een piano. En een filmpje waarin een man in kamerjas een ei uitbroedt waaruit een dansende, bodybuildende dwerg verschijnt.
Maar het kan altijd nog prikkelender, dacht voorzitter Torres in 2011, na een seizoen waarin Getafe in zijn Europa League-thuiswedstrijden gemiddeld niet meer dan 3.000 fans trok. In een nieuw spotje riep de club mannelijke seizoenkaarthouders op om sperma te doneren om op die manier het aantal supporters op natuurlijke wijze uit te breiden.
Zombies calientes
In het filmpje is te zien hoe een Getafe-supporter zich bij de spermabank meldt, alwaar hij ter inspiratie een dvd krijgt aangereikt met de film 'Zombies calientes del Getafe', oftewel 'Hete zombies van Getafe'.
Het spotje, uitgezonden op de nationale televisie, is op zich al opmerkelijk. Maar de desbetreffende pornofilm is ook écht door Getafe geproduceerd en gedoneerd aan donorklinieken. De film in de stijl van de jaren zeventig speelt zich gedeeltelijk af in het Getafe-stadion en vertelt het verhaal over een groep vrouwelijke zombies die zich, omringd door Getafe-posters en sjaaltjes, inlaten met voetbalfans.
Volgens Getafe was de campagne een succes: aandacht was er genoeg en er zouden ook meer seizoenkaarten zijn verkocht. Maar om serieus fans te trekken zijn er ook prestaties op het veld nodig. Die kwamen er vanaf 2016, toen voorzitter Torres de relatief onbekende José Bordalás binnenhaalde als nieuwe trainer. Getafe stond op dat moment voorlaatste in de tweede divisie.
Bordalás had een weinig indrukwekkend cv, met voornamelijk kleine clubs uit de regio Valencia. Bij zijn laatste club Deportivo Alavés was hij de laan uitgestuurd omdat zijn ideeën over voetbal niet geschikt zouden zijn voor de Primera División.
Maar Torres zag in hem de ideale opvolger van de weinig succesvolle - en voor Ajax-fans oude bekende - Juan Esnáider. De Argentijn van Atlético Madrid maakte in 1997 na zijn gemiste strafschop in de kwartfinales van de Champions League een woeste tackle met twee benen op Richard Witschge.
Gouden zet
De aanstelling van Bordalás bleek een gouden zet van Getafe, dat met zo'n 20 miljoen euro een van de laagste spelersbudgetten van Spanje heeft. Hij smeedde een hecht team van modale voetballers, van wie de helft nog nooit op het hoogste niveau had gespeeld. Na één seizoen volgde promotie, gevolgd door een achtste en een vijfde plaats in La Liga, waarbij vorig seizoen de Champions League op een haar werd gemist.
De tactiek van Bordalás is even simpel als succesvol, aldus El Pais-journalist en Getafe-kenner Diego Torres: "Ze stoppen nooit met druk zetten en dat doen ze heel ver van het doel, gemiddeld 40 meter. Dat vergt moed en heeft veel risico. Als ze de bal veroveren, volgt onmiddellijk een lange bal naar voren, zonder na te denken, waar de aanvallers het juiste gat induiken."
De nummer drie van Spanje kan dit seizoen dan ook veelzeggende statistieken overleggen: het minste balbezit, de minste passes, het minste aantal schoten tegen, maar wel de meeste overtredingen en gele kaarten.
Anti-voetbal
"De spelers zijn de afgelopen seizoenen zo goed op elkaar ingespeeld dat het allemaal automatisch gaat", vervolgt Torres. "Ze zijn niet supertechnisch, hebben niet veel kwaliteit, maar het team functioneert als een geoliede machine. De spelers gaan voor elkaar door het vuur en willen allemaal naam maken."
Critici noemen het anti-voetbal. "De mensen die het zo noemen, weten niet waar ze het over hebben en kunnen onze prestaties niet op waarde schatten", zegt trainer Bordalás zelf. "Dit is modern voetbal en Getafe is toevallig heel goed in modern voetbal."
Tot uitverkochte stadions leidt dit moderne voetbal nog altijd niet, maar met gemiddeld 12.000 toeschouwers per thuisduel zit de belangstelling de afgelopen jaren wel in de lift.
Bij de club uit Madrid gaat het tegenwoordig niet meer over vreemde promotiefilmpjes, maar over een team dat zijn tegenstanders telkens weer weet te overrompelen. Ajax is gewaarschuwd.