Veel brexitbedrijven vestigen zich in Amsterdam ANP John Gundlach

Steeds meer bedrijven vestigen zich vanwege de brexit in Nederland. Het afgelopen jaar maakten 78 bedrijven deze stap. In 2018 waren dat er nog 43.

In totaal zijn er hier nu 140 'brexitbedrijven', blijkt uit de jaarcijfers van het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), de organisatie die buitenlandse bedrijven helpt om zich in Nederland te vestigen.

"Het duurt normaal gesproken zo'n zes maanden tot twee jaar voordat een bedrijf daadwerkelijk het besluit neemt om zich in Nederland te vestigen", zegt Jeroen Nijland, commissaris van de NFIA. "Het resultaat van 2019 is het sluitstuk van projecten waar we vaak in 2017 en 2018 al mee begonnen zijn."

In deze grafieken staat hoeveel bedrijven de afgelopen drie jaar vanwege de brexit voor Nederland kozen. (Bron: Netherlands Foreign Investment Agency)

Het NFIA spreekt daarnaast nog met ongeveer 425 bedrijven die overwegen over te stappen of uit te breiden naar Nederland. "Ook dat aantal stijgt. Een jaar geleden waren we nog met circa 250 bedrijven in gesprek", zegt Nijland. Alleen bedrijven die banen creëren en investeringen doen worden door de organisatie meegeteld.

Vergunningen nodig

Het gaat om een diverse groep. Onder meer mediabedrijven als Discovery en Ridley Scott Creative Group en geneesmiddelenbedrijf Shionogi kozen in 2019 voor Nederland. Sommige zijn direct uit Engeland naar Nederland verhuisd.

Andere komen bijvoorbeeld uit Azië en hebben vanwege de brexit gekozen voor Nederland in plaats van voor Engeland. De één verhuist het hoofdkantoor naar Nederland, de ander besluit om een dochteronderneming in Nederland te starten.

Het zijn vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, IT en media- en advertentie-industrie, zegt de NFIA. "De rode draad is dat die vergunningen nodig hebben om hier te mogen opereren", zegt Nijland. "Die hadden het meeste haast en zijn het eerst overgestapt."

Ik ben tevreden. Ik denk dat Nederland goed scoort.

Jeroen Nijland, commissaris NFIA

Nederland is populair vanwege de ligging, zegt Nijland. "Een groot stuk van de Europese markt is bereikbaar binnen 500 kilometer. En door de sterke infrastructuur is de rest van Europa binnen 24 uur te bereiken. Andere landen hebben dat voordeel niet."

Ook de stabiliteit van Nederland, en het feit dat er weinig stakingen zijn maken volgens het NFIA dat bedrijven voor Nederland kiezen. Het is lastig om te bepalen hoe Nederland het doet in vergelijking met andere landen die graag 'brexit-bedrijven' binnenhalen, zegt Nijland. "Maar ik ben tevreden, ik denk dat Nederland goed scoort."

Vertekend beeld

De 78 bedrijven die zich vorig jaar in Nederland hebben gevestigd, verwachten de eerste drie jaar een kleine 1800 banen te creëren en 64 miljoen euro te investeren. In 2018 kwamen er dus minder 'brexitbedrijven' naar Nederland, maar die leverden de eerste drie jaar gezamenlijk meer banen en investeringen op. Daar is wel een verklaring voor.

"In 2018 is het Europees Medicijnagentschap meegeteld", zegt Nijland. "Dat ene project heeft veel banen en investeringen opgeleverd. Dat vertekent het beeld." Het Europees Medicijnagentschap nam ongeveer 900 banen mee.

Niet alle bedrijven die zich vorig jaar in Nederland vestigden deden dat om de brexit. In totaal kozen 397 internationale ondernemingen voor Nederland, inclusief de 'brexitbedrijven'. "Een record", zegt Nijland. Het jaar ervoor waren dat er 372.

In totaal denken die bedrijven ruim 14.000 directe banen te creëren, en 4,3 miljard euro te investeren.

STER reclame