Bomenkap in Grünheide AFP

Het tegenhouden van de bouw van een Tesla-fabriek bij Berlijn kan grote economische gevolgen hebben voor heel Duitsland. "Als het project mislukt vanwege bureaucratie en overregulering, is dat een catastrofaal signaal naar buitenlandse investeerders", waarschuwt voorzitter Mario Ohoven van de Duitse werkgeversorganisatie BVMW in het Handelsblatt.

Een Duitse rechtbank sommeerde Tesla afgelopen weekend te stoppen met de grootschalige bomenkap op het terrein waar de eerste Europese fabriek van het automerk moet komen. Daar was al begonnen met het rooien van 92 hectare bomen ter voorbereiding van de bouwwerkzaamheden.

Milieubeschermers zijn tegen de bouw en stapten naar de rechter. Het verdwijnen van al die bomen is volgens hen schadelijk voor de flora en fauna en de watervoorraad in het gebied. Bovendien heeft Tesla-baas Elon Musk nog geen bouwvergunning voor de mega-fabriek. Daarom is het voorbarig dat hij nu al begint met het bouwklaar maken van het terrein, aldus milieu-organisaties. De rechter geeft ze daarin gelijk.

De Tesla-fabriek moet worden gebouwd op dit terrein in Grünheide bij Berlijn Reuters

Maar volgens minister Altmaier van Economische Zaken kan Duitsland met het project juist aantonen dat economie en ecologie niet tegengesteld zijn. Hij wil dan ook dat de fabriek zo snel mogelijk wordt opgeleverd. "De bouw van de Tesla-autofabriek is van groot belang voor de bescherming van het klimaat", zei hij. Ook noemt Altmaier de fabriek "een van de belangrijkste industriële complexen die in de deelstaat Brandenburg komen sinds lange tijd".

Politici, economen en werkgevers waarschuwen dat zowel de economie als het imago van Duitsland schade kunnen oplopen door het opschorten van de bouw. "Het falen van Tesla zou een fataal signaal zijn, niet alleen voor Duitse bedrijven, maar ook voor internationale investeerders" waarschuwt Marcel Fratzscher, president van het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek.

Duizenden banen

Het te bouwen complex in Grünheide, vlak bij Berlijn, zou de eerste grote fabriek van Tesla in Europa worden. Tesla heeft al wel fabrieken in China en in de Verenigde Staten. In Nederland heeft Tesla een groot distributiecentrum in Tilburg.

Met de komst van de fabriek zijn duizenden banen gemoeid. Bovendien investeert het Amerikaanse bedrijf miljarden om te zorgen dat er zo snel mogelijk 500.000 elektrische auto's per jaar van de band rollen. Als alles volgens plan loopt, rollen de eerste Tesla's (model Y) en accu's in de zomer van 2021 van de band.

De tijd dringt voor Tesla, omdat de bomen voor het begin van het broedseizoen moeten worden gekapt, zodat er geen nesten van broedende vogels worden vernietigd. Lukt dat niet op tijd, dan kunnen de werkzaamheden pas in de herfst weer worden hervat en loopt de bouw maanden vertraging op.

Elon Musk heeft beloofd om een miljoen bomen, drie keer zoveel als hij laat omhakken, terug te planten. Waar die moeten komen, is nog niet duidelijk.

Tesla-baas Musk naast Model Y, die in Duitsland moet worden gemaakt AFP

STER reclame