NOS Sport

Renstal Ferrari lanceert als eerste topteam nieuwe bolide, de SF1000

Ferrari presenteert de SF1000

In het Romolo Valli Theatre in Reggio Emilia heeft het Formule 1-team van Ferrari dinsdagavond als eerste topteam z'n nieuwe auto laten zien. In Reggio Emilia werd 223 jaar geleden de driekleurige Italiaanse vlag ontworpen. "Het plaatselijke theater is daarom voor ons de perfecte plek om de nieuwe auto te tonen", liet teambaas Mattia Binotto weten.

De nieuwe bolide draagt de naam SF1000. De 1000 verwijst naar de duizendste grand prix die de Italianen dit jaar gaan rijden.

"Ik houd nu al van mijn nieuwe wagen", liet coureur Sebastian Vettel tijdens de show weten. "De auto is meer rood dan in het verleden. In technisch opzicht is het een stap vooruit. Ik kan niet wachten om er in te gaan racen."

Het wordt voor Ferrari een belangrijk jaar. De start vorig seizoen was veelbelovend, maar in de loop van het jaar verloor Ferrari steeds meer terrein. Charles Leclerc eindigde uiteindelijk als vierde in de WK-eindstand. Teamgenoot Vettel werd vijfde. Een schrale troost: in de strijd om de constructeurstitel werden de Italianen tweede.

'Jaar van de waarheid'

"Het ligt voor de hand om te zeggen dat 2020 het jaar van de waarheid wordt voor Ferrari, maar dat is onderhand een dooddoener. Op papier is de rode renstal de grootste naam in de Formule 1, maar de prestaties zijn al jaren bleekjes", zegt NOS-commentator Louis Dekker.

Charles Leclerc

"Vorig jaar kwam Ferrari indrukwekkend uit de startblokken tijdens de wintertestweken, maar die goede dagen leverden natuurlijk geen WK-punten op. Races winnen lukte pas na de zomer, toen Lewis Hamilton de titel al bijna op zak had. De drie Ferrarizeges in september waren broodnodig voor het zelfvertrouwen, maar in de strijd om de titel was het mosterd na de maaltijd. 2019 was een deceptie..."

Of het tij dit jaar echt keert is volgens Dekker nog maar de vraag. "Zelfs met de beste auto van het veld is Ferrari niet meteen titelfavoriet. Het team maakte vorig seizoen te veel strategische uitglijders. Bovendien rijden Sebastian Vettel en Charles Leclerc elkaar regelmatig in de wielen. Teambaas Mattia Binotto zegt dat zijn coureurs harmonieuze teamspelers zijn, maar in mijn optiek zijn ze dat alleen als ze geen helm dragen."

Charles Leclerc (l) en Sebastian Vettel bij de nieuwe auto van Ferrari, de SF1000

Hoge verwachtingen heeft Dekker van de 22-jarige Monegask Charles Leclerc. De generatiegenoot van Max Verstappen maakte vorig seizoen indruk met twee GP-zeges en een imposante reeks pole positions.

"Leclerc heeft veel minder Formule 1-ervaring dan Verstappen, maar is als Ferrari's paradepaard langdurig vastgelegd. Viervoudig wereldkampioen Vettel kon hem vorig seizoen amper bijbenen. Leclerc is de toekomst. Vettel moet oppassen dat Ferrari voor hem na 2020 geen verleden tijd is."

"En Verstappen? Die mag zich verheugen op felle gevechten met zijn oude kartrivaal Leclerc. Dat worden duels om van te smullen en dat heeft de Formule 1 hard nodig."

De Monegask staat te popelen om aan zijn derde F1-seizoen te beginnen. "Dit is de eerste keer dat ik in een team heb overwinterd. Vorig jaar was een leerjaar voor me. Komend seizoen moet ik minder fouten maken, stabieler presteren en meer races winnen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl