NOS

Een collega met wie je tussen de middag wat eet, betaalt de soep en na de lunch krijg je een betaalverzoek. Of je 45 cent wil overmaken als tegemoetkoming in de kosten. Dit soort betaalverzoeken zijn aan de orde van de dag.

Uit cijfers van banken blijkt dat er dagelijks meer dan tienduizend betaalverzoeken worden gedaan voor bedragen van minder dan 2 euro. Bij Tikkie van ABN Amro gaat het bij meer dan 4,5 procent van alle betalingen om bedragen van 2 euro of minder. Dagelijks worden er 200.000 betalingen via de app gedaan.

Bij ING gaat 3,75 procent van alle betaalverzoeken om bedragen van 2 euro of minder, bij Rabobank 3 procent. Er worden ook betaalverzoeken gestuurd voor minder dan een euro. Dat gaat om meer dan 1 procent van alle opdrachten.

Op sociale media wordt regelmatig geklaagd over mensen die betaalverzoeken sturen voor lage bedragen.

Harde cijfers over wie de betaalverzoeken sturen zijn er niet. Universitair hoofddocent Niels van de Ven van de Tilburg Universiteit vermoedt dat het vooral jongeren zijn die er gebruik van maken.

"Ik zou het nooit doen, maar ik begrijp het wel. Voor sommige mensen is 2 euro meer waard. Als jij een 15-jarige bent en je past op voor 2,50 euro per uur dan is 2 euro toch wel een bedrag."

Een andere reden dat dit soort lage betaalverzoeken voorkomen, is dat mensen de kosten voor een uitgave over meer mensen willen verdelen. Van de Ven: "Als jij van vijf mensen 1 euro krijgt, dan gaat het toch om een bedrag van 5 euro. Dan is het een het sturen van een Tikkie de moeite waard maakt."

Het verschilt nogal wat voor mensen het minimumbedrag is om terug te vragen. Waar de een moeiteloos een bedrag van 80 cent terugvraagt, stuurt de ander pas een betaalverzoek als het om 25 euro gaat.

Vanuit het buitenland wordt er wel eens vreemd gekeken naar de cultuur in Nederland om eerlijk de kosten te verdelen. "Ik merk dat bij mijn buitenlandse collega's", zegt Niels van de Ven. "Zij zijn verbaasd over hoe we soms na het eten gaan kijken wat we gegeten hebben om de rekening te verdelen."

"Ik kan me daar iets bij voorstellen", zegt Hein ter Braak van Tikkie. "Ik heb in het buitenland ook wel eens gehoord dat ze daar zo naar Nederland kijken."

De app wil het verrekenen van kleine bedragen niet moeilijker maken. "Wij helpen bij het verrekenen van de kosten. Het is aan mensen onderling om te bepalen hoe je dat doet."

STER reclame