Geïnspireerd door Hugenholtz leidt architect Zaffelli renovatie op Zandvoort
Gestoken in een oranje veiligheidsjas loopt de Italiaan Jarno Zaffelli over Circuit Zandvoort. Aan de rand van het pitgebouw, tegenover de tribune en pal naast de startgrid, houdt hij kantoor.
Zaffelli is de architect die de renovatie leidt voor de terugkeer van de Formule 1. Zijn passie voor Zandvoort ontstond door zijn liefde voor Suzuka, het F1-circuit dat is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz.
Een van de bochten die het ingrijpendst verandert door het ontwerp van Zaffelli, draagt de naam van Hugenholtz.
Bekijk hier de reportage met architect Zaffelli:
"Om meer te weten te komen over het design ben ik een paar keer in Japan geweest", zegt Zaffelli. "Een jaar of vijf geleden kwam ik hier voor het eerst, ik wilde meer weten over de filosofie van Hugenholtz."
In dat privé-bezoek van Zaffelli ligt de basis voor de rol die Zaffelli heeft in de verbouwing. De organisatie van de grand prix benaderde zijn ingenieursbureau Dromo voor de renovatie.
Uitgerekend de Hugenholtzbocht transformeert in misschien wel de bijzonderste van het circuit, het wordt een zogeheten kombocht. Uniek op de Formule 1-kalender, maar zonder risico is het niet. Bolides kunnen de bocht uitvliegen.
"Het moet gevaarlijk aanvoelen", zegt Zaffelli zelfverzekerd. "Als het dat niet doet, hebben we een probleem. Maar we doen er natuurlijk alles aan om het veilig te maken, we hebben de nieuwste technologie en de FIA controleert dat weer met eigen software."
"Maar er is altijd het onverwachte, dat hoort bij de autosport en maakt het spannend."
Als het af is, krijgen de teams de data.
Over een kleine drie maanden moet het allemaal af zijn. "De teams en coureurs zijn nieuwsgierig", weet Zaffelli. "Ze weten van Zandvoort dat het smal is en dat je er moeilijk kan inhalen."
"Iedereen vraagt nu om de details, maar het werk is nog niet af, er kunnen nog dingen veranderen. Als het af is, krijgen ze de data."
"Maar je kunt nog zo veel data hebben, de coureur moet zelf zijn weg zien te vinden, want de kombochten zijn voor iedereen nieuw. De eerste training (op vrijdag 1 mei, red.) wordt interessant, dan weten we of het de coureurs bevalt of niet."