Facebook gaat niks doen tegen feitelijke onjuistheden in politieke reclames
Na een maandenlange discussie gaat Facebook toch niks doen aan feitelijke onjuistheden in politieke reclames. Het sociale platform kiest daarmee een andere opstelling dan Twitter en Google. Twitter besloot onlangs om politieke advertenties helemaal te verbannen en Google gaat de bereikmogelijkheden (targeting) inperken.
Er kwam de voorbije maanden zowel vanuit de Amerikaanse politiek als vanuit Facebook zelf druk om iets te veranderen. Zo werd eind oktober gemeld dat 250 medewerkers van het bedrijf in een open brief kritiek hadden geuit op het beleid, maar dat heeft dus niks uitgehaald.
Het sociale netwerk heeft overwogen om net als Google de targeting te beperken, schrijft Rob Leathern, die bij Facebook voor dit onderwerp verantwoordelijk is. "Maar in gesprekken met ngo's, non-profitorganisaties, politieke groepen en campagnes, waaronder de verkiezingscomités van de Democratische en Republikeinse partij, hebben we gehoord hoe belangrijk deze hulpmiddelen zijn om doelgroepen te bereiken."
Facebook biedt adverteerders de mogelijkheid om aan te geven wie ze willen bereiken. Dat kan tot op zeer specifiek niveau, bijvoorbeeld zo'n honderd mensen. Dit kan ertoe leiden dat er in kleine groepen onjuiste informatie rondgaat die het grote publiek niet bereikt en waar dus ook geen correctie op komt. Door het minimale aantal mensen dat kan worden bereikt te verhogen, bijvoorbeeld een paar duizend, wordt die kans kleiner is de gedachte.
Maar het sociale netwerk zegt dat 85 procent van de advertenties van presidentskandidaten 250.000 mensen of meer aanspreken. Hiermee lijkt het platform te zeggen dat zo'n aanpassing geen zin heeft.
Facebook wil overheidsregels
"Tenslotte denken we niet dat beslissingen over politieke advertenties moeten worden gemaakt door private bedrijven. Om die reden zijn we voor regulering die voor de hele industrie geldt." Het bedrijf zegt dat hoe sneller dit soort regels er zijn, hoe beter het is. Het haalt verantwoordelijkheid voor het beoordelen van content weg bij Facebook, bij kritiek kan het bedrijf verwijzen naar wettelijk vastgestelde regels.
Facebook- en Instagramgebruikers krijgen wel de mogelijkheid om zelf het aantal politieke advertenties dat ze zien te beperken.