Aantal ontvoeringen in West-Afrikaanse Golf van Guinee groeit hard
De Golf van Guinee voor de West-Afrikaanse kust is bezig uit te groeien tot het wilde westen voor de internationale scheepvaart. Het aantal berovingen en ontvoeringen is er geëxplodeerd.
Het aantal ontvoeringen op zee kwam vorig jaar uit op 27, bijna drie keer zo hoog als in 2017, toen er 10 werden geregistreerd. Daarbij werden bijna tweeënhalf keer zoveel zeevarenden gegijzeld: 146 vorig jaar tegen 60 in 2017. Dat meldt het MICA Center, de internationale organisatie tegen piraterij op zee, waarin de marines van Frankrijk, België, Spanje en Portugal samenwerken.
Bemanningslid van de olietanker 'Maximus' Rohan Ruparelia werd er in 2016 met vier anderen slachtoffer van een gijzeling. De Maximus voer voor de kust van Ivoorkust, toen piraten met een bootje aankwamen, het schip enterden en met geweren in het rond schoten. Ruparelia werd geslagen en de piraten schoten met kogels rond zijn voeten, vertelde hij aan Bloomberg.
Piraterij in de Golf van Guinee
2017 | 2018 | 2019 | |
Aantal ontvoeringsacties | 10 | 14 | 27 |
Aantal ontvoerde zeevarenden | 60 | 99 | 146 |
Sindsdien is er dus weinig verbeterd in de Golf van Guinee. Vorig jaar werd het vrachtschip 'Blue Marlin' van het Nederlandse Boskalis er met geweld aangevallen. Gewapende piraten benaderden de Blue Marlin met een rubberboot en gingen aan boord. "Er is veelvuldig geschoten en er werd materiële schade aangericht", aldus Boskalis destijds. De bemanning vluchtte in een beveiligde ruimte aan boord en kon later worden bevrijd.
Uitschuif-ladders op smalle bootjes
Schepen werden in de Golf van Guinee vaak van hun lading beroofd. Het aantal schepen dat werd leeggeroofd, verdubbelde van 20 in 2017 naar 42 in 2019, meldt het MICA Center.
De zeestrook voor de West-Afrikaanse kust is een aantrekkelijk doelwit omdat er veel internationale scheepvaart is. In het MICA-rapport is ook een foto te zien van de daders. Ze varen in kleine, smalle bootjes en hebben speciale 'uitschuif-ladders' bij zich om aan boord te gaan van vrachtschepen of tankers.
Het is juridisch moeilijk om op te treden tegen piraten: veel van de aanvallen spelen zich af in de territoriale wateren van de afzonderlijke landen. "In Nigeria was piraterij tot voor kort niet eens een misdaad", zegt topman Cyrus Mody van het Internationaal Maritiem Bureau tegen vakblad Freight Waves.
Omdat de olieprijzen omlaag zijn gegaan, leggen piraten zich nu meer toe op kidnappen.
De afgelopen jaren werden schepen in de Golf van Guinee vooral overvallen voor hun handelswaar, met name olie, maar nu leveren ontvoeringen meer geld op. "Omdat de olieprijzen omlaag zijn gegaan, leggen piraten zich nu meer toe op het kidnappen van mensen om er losgeld voor te vragen", zei Chris Trelawny van de Internationale Maritieme Organisatie tegen het Australische ABC.
Volgens schattingen betalen rederijen bedragen die oplopen tot een half miljoen dollar om hun bemanning weer vrij te krijgen. "Kidnappen brengt meer risico's met zich mee voor de piraten, maar de opbrengst is ook hoger", zegt Munro Anderson van maritiem beveiligingsbedrijf Dryad Global tegen Bloomberg.
Rohan Ruparelia werd in 2016 door zijn ontvoerders van zijn vrachtschip gehaald, meegenomen op een rubberboot en aan land gebracht in Nigeria. Daar werd hij nog eens dagenlang gegijzeld en moest hij zelf zijn baas bellen om te onderhandelen over een losprijs.
Elke dag kregen ze alleen rijst te eten. Op een ochtend kwam een van de ontvoerders binnen en vroeg wat hij wilde eten. "Hij maakte toen een omelet voor me. En hij zei: 'vandaag is een mooie dag. Ik word betaald en jij komt vrij'."