Intercity richting Brussel Airport ANP

De NS heeft dit jaar meer treinkaartjes verkocht voor internationale reizen dan vorig jaar. Vier miljoen reizigers pakten vanuit Nederland de trein naar het buitenland, dat is een groei van 13 procent. De meeste reizen gaan naar bestemmingen relatief dichtbij, vooral Brugge en Brussel Airport springen eruit. Daar was de groei 22 procent.

Volgens Heike Luiten, directeur NS International, pakken steeds meer Nederlanders vanuit duurzaamheidsoogpunt de trein in plaats van het vliegtuig. "Bovendien is de trein voor populaire bestemmingen aantrekkelijker geworden met een extra Eurostar naar Londen en een rechtstreekse verbinding naar Marne-la-Vallée, bij Disneyland Parijs."

Ook het aantal reizen dat de NS verkocht naar bestemmingen op een afstand van meer dan 700 kilometer groeide. "In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden," zegt Luiten. "Toch is de groei indrukwekkend." Ze zegt ook: "Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen."

Duurzaamheid

Navraag bij een aantal verkopers van reizen naar wintersportbestemmingen leert dat bijvoorbeeld bij een treinreiswinkel de helft van de mensen laat weten voor de trein te kiezen vanuit duurzaamheidsoogpunt. En de woordvoerder van de Nederlandse Ski Vereniging zegt: "Op ons online forum zien we dat er steeds meer vragen zijn over duurzaamheid."

Nederlandse wintersporters reizen met de Alpen-Expres in 1999 ANP

De NS wil alle Europese bestemmingen tot 700 kilometer per trein bereikbaar maken. Dat zijn er 3200 en dat is al bijna gelukt, volgens het vervoersbedrijf.

Hoewel steeds meer plaatsen bereikbaar zijn per trein, is het qua reistijd niet altijd even aantrekkelijk. Zo duurt een treinreis naar Berlijn, een afstand van zo'n 600 kilometer, ongeveer zes uur.

De NS streeft ernaar die reistijd in de toekomst te verkorten, maar daar is veel voor nodig, zegt Luiten. "Zowel in Nederland als in Duitsland moet fors geïnvesteerd worden in infrastructuur, zodat we die kant op sneller kunnen rijden."

Grensoverschrijdend

Het vervoersbedrijf pleit daarom voor een Europese investeringsagenda voor dit soort investeringen. "Zodat het niet alleen in het ene land geregeld wordt en in het andere land niet. Dat we echt grensoverschrijdend kunnen kijken naar verbeteringen op het spoor."

De bedoeling is dat dit voorjaar een rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen gaat rijden. Eind volgend jaar moet Nederland weer zijn aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, dan zijn er weer slaaptreinen naar München, Innsbruck en Wenen.

STER reclame