ANP
NOS Nieuws Binnenland

'Bodem moet steviger om spoor toekomstbestendig te maken'

Om de groei en toenemende snelheden van het treinverkeer te kunnen ondervangen, moet 80 procent van de bodem onder het Nederlandse spoor flink worden verstevigd. Dat zijn de eerste bevindingen in een nog lopend onderzoek van spoorbeheerder ProRail naar toekomstige knelpunten op het spoor.

De grond in Nederland verzakt relatief snel door de vele 'zachte' klei- en veengronden. Ondertussen worden de treinen steeds sneller en langer om het groeiend aantal passagiers op te vangen. Dat leidt tot een zwaardere belasting voor rails en onderliggende grond.

Hoewel er nu geen problemen zijn, is het volgens ProRail met oog op de toekomst noodzakelijk om te investeren om verzakkingen te voorkomen. Er zouden miljarden nodig zijn.

Zo rijden er vanaf 2021 79 nieuwe Intercity's over het Nederlandse spoor, met snelheden tot 200 kilometer per uur. Verder rijden er vanaf 2023 snellere treinen tussen het noorden van Nederland en de Randstad, zo besloot de NS eind vorige maand.

STER reclame