Met deze snellere trein (animatie) rijdt NS vanaf 2023 naar Noord-Nederland NS
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor

Vanaf 2023 rijden er snellere treinen tussen het noorden van Nederland en de Randstad. Dat heeft de NS besloten. De treinen die binnenkort met een snelheid van 200 kilometer per uur vanuit het zuiden over de hogesnelheidslijn richting Amsterdam rijden, moeten dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.

Al jaren pleiten de noordelijke provincies voor een snellere treinverbinding met de Randstad. Nu duurt een rit van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Amsterdam ruim twee uur. De provincies willen dat die in 2030 een half uur korter duurt. Begin dit jaar werd er al getest met zo'n snellere verbinding. Door het besluit van de NS zijn de treinen daar straks klaar voor.

Tussen station Schiphol en Amsterdam-Zuid worden nieuwe wissels aangelegd waardoor treinen vanaf het HSL-traject kunnen doorrijden naar Leeuwarden en Groningen. Dat gebeurt voor het grootste deel met geld dat het kabinet vrijmaakt, werd afgelopen nacht bekend.

Enkele minuten

Er is alleen nog wel een probleem: het spoor tussen Amsterdam en Noord-Nederland is niet geschikt voor snelheden rond de 200 kilometer per uur. Alleen op de Hanzelijn (tussen Lelystad en Zwolle) is het spoor mogelijk geschikt voor de maximale snelheid, op andere delen kunnen de treinen niet harder dan 140 of zelfs 120. De reistijdwinst van de Randstad naar het noorden en andersom wordt daardoor maar enkele minuten.

Door toch met de snellere treinen te gaan rijden, terwijl er minimale tijdwinst is, hoopt de NS een aantal investeringen bij de politiek los te weken. "Wij investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen", zegt president-directeur Roger van Boxtel van de NS.

De nieuwe intercity van de NS die straks ook naar Noord-Nederland gaat rijden ANP

Al jaren wordt er gesproken over een snellere treinverbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Dertig jaar geleden, in 1989, ontstond het plan voor de aanleg van de Zuiderzeelijn: een treinverbinding tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen. In 2007 werd definitief besloten de lijn niet aan te leggen.

Inmiddels zijn de plannen weer uit de ijskast gehaald. Onder een andere naam, de Lelylijn, wordt er gelobbyd voor een treinverbinding over het Zuiderzeelijn-tracé. Het zou de tweede spoorverbinding tussen de Randstad en de noordelijke provincies zijn. Nu moeten alle treinen nog via Zwolle.

Ook de Tweede Kamer wil de reistijd van en naar Noord-Nederland verkorten. Vorig jaar werd een motie aangenomen om daar onderzoek naar te doen. Dat onderzoek is nog bezig.

STER reclame