NOS Nieuws

De witte of gele lijnen volgen? 'Rijhulpsysteem weet het misschien niet'

Rijhulpsystemen in auto's zorgen volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) voor verwarring en gevaarlijke situaties op de weg. Daarom vindt de raad het een goed idee als automobilisten les zouden krijgen over wat zulke systemen precies doen.

Mark Maaskant geeft zulke trainingen over de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems. Hij legt uit dat je er vooral niet blind op moet vertrouwen. Bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.

"Er is dan witte en gele belijning, maar het kan zijn dat de camera niet weet welke hij moet volgen. Waardoor het systeem bewegingen maakt die jij als bestuurder niet verwacht."

Mark Maaskant legt uit waar je precies op moet letten als je rijdt met een hulpsysteem:

'Er gebeuren ongelukken omdat automobilisten de systemen verkeerd interpreteren'

Van alle nieuwe auto's is ongeveer de helft voorzien van technische hulpmiddelen. Zoals adaptive cruisecontrol (de auto past zelf zijn snelheid aan als de cruisecontrol is ingeschakeld) en een noodremsysteem (de auto maakt uit zichzelf een noodstop). De systemen voeren hun taken uit op basis van eigen waarnemingen, met behulp van camera's en sensoren.

Volgens de OvV is een deel van deze systemen nog niet volledig uitontwikkeld als ze worden toegepast. Dit gegeven in combinatie met onervarenheid van gebruikers is volgens de raad riskant.

In deze video van de OvV zie je animaties van een aantal echt gebeurde ongelukken door problemen met of blind vertrouwen in rijhulpsystemen:

'Rotondes werden door het systeem niet herkend'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl