NOS Nieuws Cultuur & Media

'Latin is nu meer dan zomerhitje, we luisteren ook in winter'

Livin' La Vida Loca van Ricky Martin, Bailamos van Enrique Iglesias... twintig jaar geleden hoorde je latin muziek in Nederland nog vooral in zomerhitjes terugkomen. In de overige drie seizoenen waren de Spaanstalige nummers (bijna) niet te horen. Hoe anders is dat in 2019, nu er meerdere latin nummers in de hitlijsten staan en Despacito een van de meest bekeken en beluisterde nummers ooit is (6,5 miljard keer bekeken op YouTube).

Afgelopen nacht werden de Latin Grammy Awards uitgereikt. De Spaanse zangeres Rosalía werd de grote winnaar van de avond: zij neemt vijf awards mee naar huis, waaronder voor beste album en beste liedje. De laatste keer dat een vrouwelijke soloartiest dit lukte, is 13 jaar geleden: Shakira (Whenever, Wherever; Hips Don't Lie).

Wie is Rosalía? Je kan haar kennen van dit nummer:

Latin muziek, Latijns-Amerikaanse muziek zoals reggaeton, salsa of reggae, wordt steeds populairder. Wereldwijd, en nu dus ook in Nederland. "Eerst was latin alleen te horen in de zomer, een zomerhitje van Enrique Iglesias bijvoorbeeld, nu maakt het niet meer uit of het herfst of winter is. Een Spaans nummer staat gewoon hoog in alle lijsten", zegt de Nederlandse latin-artiest Rolf Sanchez, die in de VS al drie nummer 1-hits op zijn naam heeft staan en in Nederland doorbrak met het nummer Pa Olvidarte, dat nu op 5 staat in de Top 40.

Die populariteit heeft volgens Sanchez twee oorzaken: "Reggaeton is een stroming uit de jaren 90, een mengelmoes van veel genres. Veel mensen kunnen zich identificeren met een bepaald genre, dus ze kunnen dat ook met latin." Eerder waren de teksten van de liedjes vaak nog vrouwonvriendelijk, maar dat is nu veranderd, zegt de hit-artiest. "Daardoor is de acceptatie toegenomen."

Dat sommige latin-artiesten samenwerken met grote 'mainstream-namen' helpt ook. Zoals bij Despacito - een samenwerking tussen Justin Bieber, Luis Fonsi en Daddy Yankee. "Door met Justin Bieber te werken trek je ook weer een ander, nieuw publiek aan."

Zo'n acht jaar geleden hadden reggaeton-artiesten een beetje een cheesy styling, hun kleding en kapsels. Nu zijn sommige zangers stijliconen geworden.

Michael van Dam

Volgens Michael van Dam, ook wel bekend als latin-dj Mickster bij radiozender FunX, is de muziek ook veel toegankelijker geworden door internet en streamingdiensten. "Op YouTube heeft een hit al snel 30 miljoen views. "Als je 30 miljoen mensen bereikt, creëert dat wel wat." Ook 'pushen' platenmaatschappijen latin nummers bij streamingdiensten. "En dan hoor jij opeens een latin liedje in je hitjesoverzicht."

Dat artiesten er tegenwoordig anders uitzien doet hen ook goed. "Zo'n acht jaar geleden hadden reggaeton-artiesten een beetje een cheesy styling, hun kleding en kapsels. Nu zijn sommige zangers stijliconen geworden en kunnen fans zich identificeren met hun kleding en hun voorkomen."

Nu Despacito in je hoofd?

Artiesten steken elkaar ook aan. "De muziek wordt vaker gedraaid, de invloed groter en daardoor gebruiken andere artiesten ook latin elementen in hun muziek. Dat maakt het genre steeds normaler, en populairder." Denk aan de reggaetonbeat die ook terugkomt in nummers van het Nederlandse Broederliefde. "Daardoor wordt de sound van deze muziek steeds minder gek", zegt Van Dam.

Het is de vraag of de Spaanstalige muziek nu volledig onderdeel blijft van de muziekcultuur in Nederland, of dat het een hype is, zegt Van Dam. "Maar voor nu zie ik iedereen hier ook losgaan op non-hitjes tijdens latin-feestjes, en blijft iedereen doordansen." Sanchez maakt zich geen zorgen. "Ook al komt latin-muziek niet meer alleen terug in zomerhitjes, je hoort wel altijd de zon als je zo'n liedje hoort. Dat blijft zo."

En dat is zeker te zien in deze video van latin-festival Pal Mundo:

'Het is die vibe, je kan lekkerder bewegen op Spaanstalige muziek'

STER reclame