Alibaba verbreekt verkooprecord Singles Day
De Chinese webwinkel Alibaba heeft zijn verkooprecord op Singles Day verbroken. Vorig jaar verkocht het bedrijf wereldwijd voor 31 miljard dollar aan goederen op Singles Day, dit jaar voor ruim 38 miljard dollar. Veel consumenten stellen grote aankopen van bijvoorbeeld elektronica uit tot 11 november om zo van hoge kortingen te kunnen profiteren.
De verkopen gingen in een razend tempo van start. Al in de eerste twee minuten werd voor meer dan 1 miljard dollar aan goederen besteld. Er werden volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zo'n 544.000 bestellingen per seconde gedaan. Binnen een uur werd al een recordomzet gedraaid van zo'n 11 miljard euro.
Handelsoorlog
Vorig jaar kwam meer dan 40 procent van de verkochte producten uit het buitenland. Vanwege de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten was er bezorgdheid dat de Chinese consument Amerikaanse producten dit jaar links zou laten liggen.
Voorafgaand aan Singles Day bleek uit een enquête van adviesbureau AlixPartners dat de Chinese consument niet stond te springen om producten uit de VS te kopen. Chinezen gaven aan loyaal te willen blijven aan China door producten van de Amerikaanse rivaal te boycotten.
Maar in de praktijk viel dat vandaag mee. Amerikaanse producten verkochten na Chinese en Japanse producten net als in voorgaande jaren het best.
Tegenhanger van Valentijnsdag
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht door vier Chinese studenten als tegenhanger van Valentijnsdag. Het is net als Black Friday en Cyber Monday een nieuwe commerciële 'feestdag' waarbij winkeliers consumenten met kortingen tot extra aankopen verleiden.
Sinds 2009 gebeurt dat ook op internet en daar maken veel mensen gebruik van: