Wellicht herkenbaar: je bestelt iets uit China, maar krijgt heel wat anders, niets, iets dat te klein is of een kabeltje dat brandgevaarlijk blijkt. Nu we steeds meer uitgeven aan online shoppen in het buitenland, krijgen zulke consumentenproblemen ook meer aandacht.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken moest er al twee keer Kamervragen over beantwoorden en ook de Consumentenbond trok aan de bel: AliExpress houdt zich niet aan de regels voor consumentenkoop in Nederland, zeggen ze. Bedenktijd ontbreekt, net als de standaardgarantie. En wil je naar de rechter? Moet je voor naar Hongkong.
We pikken het allemaal maar, die mankementen bij onze online bestellingen uit China, maar eigenlijk heb je veel meer rechten. Dat leggen we je uit in de video hieronder:
In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders online producten in het buitenland, 32 procent meer dan in 2017. Samen gaven zij 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops: 270 miljoen in China, blijkt uit deze cijfers.
In China is 'Ali' nog veel groter: 80 procent van alle internetaankopen gebeurt daar via AliBaba, het moederbedrijf van AliExpress. Dat beursgenoteerde bedrijf is met een marktwaarde van 475 miljard dollar groter dan Amazon, eBay en Paypal bij elkaar.
Wat als je bestelt, maar AliExpress niet levert?
We vroegen onze volgers op Instagram wat hun ervaring is met bestellen bij Ali. De meesten die reageren, zeggen dat ze zich niet zo druk maken als de bestelling tegenvalt. Bij de Consumentenbond wordt dan ook niet veel geklaagd: 189 keer in het afgelopen jaar. Ter vergelijking: over de grote speler Bol meer dan 1000 keer.
De meeste bestellingen in China vanuit Nederland komen niet boven de 22 euro uit. Zo voorkom je namelijk dat je inklaringskosten á 15 euro en 21 procent btw moet betalen. "Aangezien spullen vaak goedkoop zijn, nemen de meeste klanten het risico dat iets tegenvalt op de koop toe", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. En die 14 dagen bedenktijd maakt de meeste van onze Insta-volgers ook niet uit. De verzendkosten naar China zijn vaak duurder dan het product zelf.
Nu gaat het nog om een iPhone-stekkertje.
VVD-Kamerlid Thierry Aartsen reageert minder laconiek. Hij begint over usb-sticks en iPhone-stekkers die vlam vatten. Zonder consumentenregels is het namelijk lastiger om af te dwingen dat producten aan bepaalde veiligheidsvoorschriften moeten voldoen, zegt hij.
"En nu gaat het nog om iPhone-kabeltjes die in de brand vliegen, al liggen die ook naast je bed, we krijgen ook de eerste signalen binnen dat er bouwkabels uit China worden gebruikt waarvan we de veiligheid niet weten."