Foutje met blusschuim bij ontvangst F-35 leidt tot extra inspectie op schade
Het gloednieuwe F-35-gevechtsvliegtuig, dat gisteren feestelijk werd verwelkomd in Leeuwarden, moet een extra inspectie ondergaan door een fout bij de ontvangst. Een van de brandblussers die het vliegtuig voorzagen van waterbogen, gebruikte per ongeluk blusschuim, dat mogelijk schadelijk is.
Kijk hier zelf hoe dat ging:
De F-35 is de eerste van 46 Nederlandse JSF-vliegtuigen. De ontwikkeling en aanschaf van de vliegtuigen kost Nederland ruim 6 miljard euro, en is omgeven door controverse.
Dat het vliegtuig werd besproeid met blusschuim was een menselijke fout, zegt een woordvoerder van Defensie. De knoppen voor schuim en water zitten naast elkaar, en de brandweer heeft per ongeluk de schuimknop ingedrukt. "Ik zag uit het raam helemaal niets meer", vertelde piloot Ian Knight daarover in Pauw.
Na de fout is het vliegtuig afgespoeld met water. Het is volgens Defensie te vroeg om te weten of er schade is. "Blusschuim kan een corroderend effect hebben, dus we zijn in overleg met de fabrikant wat we moeten controleren, bijvoorbeeld bepaalde openingen of de motor."
'Better safe than sorry'
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft kijkt niet op van de extra controle. Het is volgens hem in de luchtvaart gebruikelijk dat alle risico's worden uitgesloten. "Better safe than sorry, zeggen we dan."
Het lijkt hem overigens sterk dat het schuim kwetsbare delen heeft bereikt of de motor heeft beschadigd. "De F-35 moet immers ook een goede regenbui aankunnen."
Stealth
In theorie zou het schuim ook schadelijk kunnen zijn voor de zogeheten stealth-coating, die ervoor zorgt dat het vliegtuig moeilijker te volgen is op de radar. Maar hoe dat in de praktijk uitwerkt, laat zich moeilijk raden, omdat de samenstelling van die coating geheim is, zegt Melkert.