ANP

Vrachtwagenchauffeurs die - zonder dat ze dat zelf doorhebben - migranten aan boord hebben, moeten beter worden behandeld. Met een petitie van die strekking, in een dag tijd al bijna vijfduizend keer ondertekend, roepen Britse truckers de overheid op om vrachtwagenchauffeurs betere bescherming te bieden.

Aanleiding voor de petitie is de arrestatie van de bestuurder van de truck waarin gisteren 39 Chinezen dood werden gevonden. Britse chauffeurs vinden het onterecht dat de naam en foto van de 25-jarige bestuurder rondgaan in de media, zolang het onderzoek nog loopt. Ook met de hashtags #SupportMo en #IStandWithMo betuigen Britse truckers hun steun aan de gearresteerde chauffeur.

De kwestie houdt ook de gemoederen van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs bezig, zegt trucker Paul Imming. "In mijn netwerk op sociale media en WhatsApp zitten transportmensen uit heel Europa. Die delen massaal steunbetuigingen aan de opgepakte Noord-Ierse chauffeur."

Wat de chauffeurs vooral raakt, zegt Imming, is dat de bestuurder al schuldig lijkt te zijn bevonden. "Terwijl we nog niet weten wat er precies is gebeurd. Die man is getekend voor het leven."

Imming zit in een appgroep met zo'n 300 vrachtwagenchauffeurs uit Nederland, België en Engeland. "Wij zijn allemaal versrijders, dus we vervoeren versproducten als bloemen, fruit, groenten en vlees." De laatste weken nemen de berichten in de appgroep toe, merkt hij. "Er worden berichten gedeeld over dat er steeds meer migranten bij de weg staan. De spanning neemt met de dag toe."

Volgens Imming zijn veel van zijn collega's gestopt met het vervoer naar Engeland, vanwege de problemen met migranten. "Als je stopt, breken ze je wagen af, ze zijn wanhopig. Maar als je doorrijdt, loop je het risico dat ze onder je truck komen. Ik ken chauffeurs die dat is overkomen en die nu thuis zitten, in de ziektewet."

Ik ben bang, en veel andere chauffeurs ook.

Boudewijn van Montfort

Trucker Boudewijn van Montfort herkent de angst onder vrachtwagenchauffeurs. "Ik heb de gelukkige omstandigheid dat ik niet vaak in de buurt van bijvoorbeeld Calais hoef te komen. Ik ben bang, en veel andere chauffeurs ook. Je bent er om je werk te doen, voor je vrouw, voor je kinderen, en dan gebeurt er zoiets. Wat doe je dan?"

In tegenstelling tot Imming, die zelf met zijn truck van Nederland door de Eurotunnel naar Engeland gaat, lost Van Montfort zijn lading in de terminal van een Nederlandse of Belgische haven. Dat is ook gebeurd met de koelcontainer waarin de 39 overleden Chinezen gisteren werden aangetroffen.

In het Engelse Grays is inmiddels een condoleanceregister geopend. Ook liggen er bloemen voor de slachtoffers:

Condoleanceregister geopend na drama met koelwagen: 'Dit is een afgrijselijk incident'

Van Montfort legt uit hoe zo'n transport gaat. "Je haalt je lading ergens op, waarna de container wordt verzegeld. Daar mag je nooit aankomen: als het zegel is verbroken, wordt bij de terminal namelijk je hele lading afgekeurd."

Overigens was de trailer waar de 39 omgekomen migranten in zaten in de terminal van Zeebrugge nog gewoon verzegeld. Volgens de burgemeester, tevens voorzitter van de haven, bewijst dat dat de Chinezen al vóór Zeebrugge in de wagen waren geklommen.

Chauffeur Van Montfort: "Als je in de terminal een koelwagen hebt afgeleverd, ga jij met je losse trekker weer naar buiten. De koelwagen wordt op het schip geladen en aan de overkant weer gelost door een chauffeur daar."

Vast

De Noord-Ierse chauffeur in wiens wagen de omgekomen Chinezen werden aangetroffen, wordt verdacht van moord. De Britse politie maakte eerder vandaag bekend dat hij nog 24 uur langer wordt vastgehouden voor ondervraging.

De 39 Chinezen werden gisteren in het Engelse Grays dood aangetroffen:

39 lichamen gevonden in vrachtwagen Engeland

STER reclame