NOS Nieuws Buitenland

Lion Air-crash mede door technische problemen en ontwerpfouten Boeing

EPA

Mechanische problemen en fouten in het ontwerp hebben bijgedragen aan de crash van een Boeing 737 MAX 8 van vliegmaatschappij Lion Air in oktober vorig jaar. Die conclusies hebben Indonesische onderzoekers gedeeld met de nabestaanden van de 189 slachtoffers van de vliegramp. De bevindingen van het onderzoek worden later deze week gepresenteerd.

De vlucht van Jakarta naar Pangkal Pinang op het eiland Bangka stortte vorig jaar neer in zee. Daarbij kwamen alle inzittenden om het leven.

Technische en menselijke fouten

Uit het onderzoek kwam onder meer naar voren dat het nieuwe MCAS-systeem kwetsbaar was omdat het zich maar op één sensor baseerde. De sensor stond verkeerd ingesteld na een eerdere reparatie. Andere technische aspecten van het vliegtuig waren ook niet in orde.

Verder ontbraken er handleidingen over de systemen aan boord, bijvoorbeeld over het systeem dat piloten waarschuwt als het vliegtuig hoogte verliest. Volgens de onderzoekers schoot de communicatie tussen de bemanning onderling tekort. Daarnaast droeg de handmatige besturing van het toestel door de piloten bij aan de crash.

Woordvoerders van Boeing en van de Indonesische luchtvaartmaatschappij hebben nog niet inhoudelijk gereageerd op de uitkomsten van het onderzoek. "Aangezien het rapport officieel nog niet is vrijgegeven door de autoriteiten, is het voorbarig om nu al commentaar te geven op de inhoud", zei een woordvoerder van Boeing tegen persbureau Reuters.

Eerder doken we de simulator in om te ervaren wat er precies mankeert aan de 737 MAX-toestellen:

Waarom er honderden Boeings aan de grond staan

Vorige maand werd bekendgemaakt dat Boeing heeft geschikt met de families van de slachtoffers. Volgens advocaten krijgen de families elk ruim 1 miljoen euro. Dat bedrag loopt op als de slachtoffers een partner of kind hadden. In Indonesië zijn in totaal 55 rechtszaken aangespannen tegen het Amerikaanse bedrijf.

Alle typen Boeings 737 MAX staan sinds maart dit jaar aan de grond nadat opnieuw een toestel was neergestort, dit keer in Ethiopië.

Certificeringsonderzoek

Het Amerikaans ministerie van Justitie heeft vlak na de crash in Ethiopië een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar de manier waarop de toestellen door Boeing zijn gekeurd. Ook de rol van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wordt onderzocht. Eerder meldde de Seattle Times al dat Boeing, dat zijn hoofdkantoor in Seattle heeft, te veel ruimte kreeg om zelf systemen te keuren. De FAA zou zijn eigen ingenieurs onder druk hebben gezet om die keuring door Boeing te laten doen.

De FAA is nog bezig met een lopend onderzoek naar de software- en trainingsaanpassingen om de Boeing 737 MAX toestellen te verbeteren en opnieuw te laten vliegen. Het EU-agentschap voor luchtvaartveiligheid wil de systemen en aanpassingen zelf keuren en niet blindvaren op de bevindingen van de FAA.

STER reclame