ANP
NOS Nieuws Binnenland

Meer ongelukken, minder politietoezicht op snelwegen

Het is de afgelopen jaren onveiliger geworden op de snelwegen, en daarbij speelt het afgenomen politietoezicht op de wegen mogelijk ook een rol. Dat bevestigt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na een bericht van NRC.

Er gebeuren veel meer ongelukken waarbij ook meer doden vallen. Het aantal ongevallen op autosnelwegen is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld; van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Van de 678 verkeersdoden van vorig jaar kwamen er 81 om bij ongelukken op snelwegen. In 2014 waren dat er nog 63.

Opsporing in plaats van handhaving

De belangrijkste oorzaken voor die stijging zijn te hard rijden en afleiding, vooral door smartphones. Ook is het verkeer op de snelwegen toegenomen. Mogelijk speelt ook mee dat de politie minder toezicht houdt op het gedrag van automobilisten. Zo kwam onder meer door de vorming van de Nationale Politie de opsporing van crimineel gedrag in het verkeer centraal te staan en raakte de handhaving van verkeersregels op de achtergrond.

Juist de afleiding door smartphones wil de politie nu wel gaan aanpakken, met speciale flitscamera's:

Bellen achter stuur vanaf morgen sneller op de foto

Die andere focus bij de politie is terug te zien in het totaal aantal keren dat automobilisten aan de kant worden gezet en een bekeuring kunnen krijgen. In 2017 waren er ongeveer 20.000 staandehoudingen door de landelijke politie-eenheid tegen meer dan 100.000 in 2006, blijkt uit het SWOV-onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt ook dat in 2017 driekwart van de locaties voor radarcontroles niet alleen werd gekozen om toe te zien op de verkeersveiligheid, maar ook voor het opsporen van algemene criminaliteit zoals openstaande boetes of belastingschulden, door middel van kentekenplaatherkenning.

'Zorgwekkend'

SWOV-directeur Peter van der Knaap spreekt in NRC van een zorgwekkende ontwikkeling. "Handhaving op snelwegen is absoluut noodzakelijk, maar heeft jarenlang geen prioriteit gehad", zegt Van der Knaap. "Als je de snelwegen veiliger wilt maken, zullen het aantal controles en het niveau van toezicht echt omhoog moeten."

Het SWOV-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap en wordt vandaag gepubliceerd.

STER reclame