De tralies van Trump, de winnaar van de Inktspotprijs 2019
NOS Nieuws

Cartoonistencollectief Gorilla wint Inktspotprijs met Trump-prent

De Inktspotprijs voor de beste politieke tekening van het jaar is gewonnen door het cartoonistencollectief Gorilla voor een tekening over het immigratiebeleid van Donald Trump. De tekening toont de letters TRUMP in de vorm van tralies, omklemd door handen.

De tekening is volgens de jury een "visuele woordspeling" op de Latijns-Amerikaanse migrantenkinderen die aan de zuidgrens van de Verenigde Staten werden opgepakt, van hun ouders gescheiden en opgesloten".

De jury noemt de tekening "bijna een partituur" en "een strak gecomponeerd muziekstuk". "Het is een tekening van internationale allure. Elegant, schrijnend zonder larmoyant te worden. Een mooie tekening, een harde tekening - in die zin werden we op onze wensen bediend, een tekening met heel subtiele details ook. Ik wil uw speciale aandacht vragen voor de subtiele kleurverschillen."

Het tekencollectief Gorilla bestaat uit Herman van Bostelen, Richard van der Laken, Pepijn Zurburg, Alex Clay en Karin van den Brandt. De winnende tekening is gemaakt door Van Bostelen en verscheen juni 2018 in De Groene Amsterdammer. Het collectief zegt "visuele columns" te maken.

  • Pieter Geenen
    Derde prijs: Pieter Geenen, Anton Dingemans - Brexit in pers en print
  • Emanuele Del Rosso
    Tweede prijs: Emanuele Del Rosso, Men of God, Law of men
  • Gorilla
    Eerste prijs: Gorilla, De tralies van Trump
  • Lectrr
    Eervolle vermelding: Lectrr (Steven Degryse), Mueller-rapport
  • Marijn
    Eervolle vermelding: Marijn (Mat Rijnders), Internationale Vrouwendag
  • Peter de Wit
    Eervolle vermelding: Peter de Wit, Sigmund - Witte mannen

De jury bestond uit Giselinde Kuipers, hoogleraar cultuursociologie, Harald Vlugt, beeldend kunstenaar, en Sheila Sitalsing, journalist en columnist. De Inktspotprijs wordt georganiseerd door Stichting Pers & Prent.

Bij aanvang van de uitreiking in perscentrum Nieuwspoort sprak juryvoorzitter Sitalsing over het veranderende klimaat voor cartoonisten, naar aanleiding van het besluit van The New York Times om te stoppen met politieke spotprenten in de internationale editie. Die beslissing kwam na ophef over een volgens critici antisemitische tekening van Donald Trump.

Weinig harde tekeningen

"Leidt dit soort commotie, en dit soort reacties op de commotie, ertoe dat tekenaars met de handrem erop tekenen?" vroeg Sitalsing zich af. "Bevreesd voor de toorn van links of rechts, bevreesd dat hun opdrachtgevers zullen bezwijken onder de toorn van links of rechts?"

In de Volkskrant zei Saskia van Loenen, bestuurslid van Stichting Pers & Prent, dat er "de laatste jaren weinig echt harde tekeningen voor de Inktspotprijs worden ingestuurd". "Vroeger gebeurde dat vaker", zei ze, "bijvoorbeeld met de cartoons van Gregorius Nekschot, maar de afgelopen jaren heb ik daar een stuk minder van gezien."

Sitalsing zei dat ze zich "óók een beetje had voorbereid op snoeiharde, confronterende beelden, op tekeningen die we woedend opzij zouden leggen om iets dat écht niet kan, op opspattend bloed en rollende koppen, op verhitte discussies tussen ons drietjes. Op, als ik een groot cliché mag aanhalen, dingen die schuren. Daar hadden we best meer van willen zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl