GroenLinks-Kamerlid Smeulders ANP

De Britse tabaksfabrikant Imperial Tobacco Benelux heeft GroenLinks-Kamerlid Paul Smeulders benaderd voor een lobbybaan. Smeulders stelt deze poging tot personeelswerving uitgebreid op Twitter aan de kaak. "Ik ben er niet van gediend om hier als zittend Kamerlid voor gepolst te worden", zegt hij.

Smeulders en zijn partij zijn fel tegen de tabaksindustrie. GroenLinks heeft opnamen gemaakt van het telefoongesprek. De stem van de medewerker van Imperial Tobacco is vervormd.

In de verschillende filmpjes die GroenLinks laat zien, wordt duidelijk dat de recruiter die voor het tabaksbedrijf werkt, oppert dat juist een GroenLinks-Kamerlid dat fel gekant is tegen roken, goed zou zijn voor het bedrijf.

Bekijk hier een deel van de twittervideo (Alle video's zijn hier te zien).

Tabaksfabrikant biedt lobbybaan aan aan Groenlinks-Kamerlid

In Nederland zijn lobbycontacten tussen de tabaksindustrie en de politiek, zoals ministeries en Kamerleden, ongewenst. Ook als het onderwerp preventie aan de orde is. De tabaksindustrie zat bijvoorbeeld als enige deelnemer niet aan tafel bij de onderhandelingen over het preventieakkoord.

Verder heeft Nederland op 6 januari 2014 het anti-rookverdrag van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) ondertekend. Landen spreken daarin onder meer af zo veel mogelijk openheid te geven over de tabaksindustrie inclusief lobbyen, dat wil zeggen beïnvloeding van de politiek. Het is overigens niet verboden om Kamerleden te werven voor een nieuwe baan.

Onafhankelijk recruiteringsbureau

Imperial Tobacco laat weten een onafhankelijk recruteringsbureau te hebben ingeschakeld voor het vervullen van de functie Public Affairs-manager Nederland.

"In het geval van de heer Smeulders kennen wij de exacte beweegredenen van de recruiter niet", laat een woordvoerder weten. Het bedrijf is er bekend mee dat GroenLinks roken wil ontmoedigen en betere voorlichting wil. "Mogelijks is het in die optiek dat de recruiter de heer Smeulders heeft gecontacteerd."

De woordvoerder laat verder weten "bedenkingen te hebben bij het feit dat het gesprek in kwestie werd opgenomen en vervolgens online werd geplaatst zonder medeweten van de gesprekspartner."

STER reclame