British Airways
NOS Nieuws Economie

'Premium economy' in opmars, betaalbaar vliegen met meer luxe

Luchtvaartmaatschappij Emirates maakt vandaag bekend dat het langer moet wachten op de levering van de Boeing 777X. Fabrikant Boeing heeft problemen bij de productie van het nieuwe toestel. Dat betekent ook dat Emirates pas eind 2020 komt met een product waar frequent flyers al langer naar uitkijken: de klasse 'premium economy'.

Die klasse valt tussen economy class en business class in. De optie is gericht op reizigers die een business class-ticket te duur vinden, maar wel bereid zijn om iets meer te betalen voor extra comfort en luxe op (lange) vluchten. Enkele tientallen luchtvaartmaatschappijen bieden de klasse al aan.

Hoe premium economy er precies uitziet verschilt per luchtvaartmaatschappij. In vrijwel alle gevallen gaat het om een afgescheiden stuk van de cabine met betere stoelen en meer service, vertelt luchtvaartblogger Sander de Jonge.

"De stoelen zijn breder en hebben armsteunen aan beide kanten, dus je hoeft niet te elleboogworstelen met de buren. De stoelen kunnen ook verder achterover dan in economy en je hebt meer beenruimte."

Ook de catering is in deze klasse van een ander niveau. "Je eet meestal van een echt bord en met echt bestek. Het eten is ook ietsje luxer en je hebt bijvoorbeeld meer drankjes om uit te kiezen", legt De Jonge uit.

De premium economy-cabine van Delta Airlines Delta Airlines

Sommige maatschappijen bieden hun premium economy-passagiers loungetoegang aan op de luchthaven. En, belangrijk voor frequent flyers: er zijn meer miles te behalen met een premium economy-ticket, om korting te krijgen op volgende vliegreizen.

De klasse is dus niet te verwarren met 'comfortclass' of 'economy comfort', waarbij alleen de beenruimte (en soms de flexibiliteit van de rugleuning) groter is.

Premium economy is geschikt voor zakenreizigers, maar ook voor een grote groep toeristen die iets meer kwaliteit wil.

Sander de Jonge, luchtvaartblogger

Het Taiwanese EVA Air was in 1991 de eerste maatschappij die met premium economy begon. Vooral de laatste 5 jaar wordt de klasse steeds vaker aangeboden, ook door maatschappijen die vanaf Schiphol vliegen. Onder hen bijvoorbeeld British Airways, Singapore Airlines, Delta Airlines en straks ook Emirates. KLM heeft geen premium economy, maar onderzoekt die optie wel.

Maar waarom zetten luchtvaartmaatschappijen zo in op een nieuwe (midden)klasse? Volgens De Jonge is het een reactie op tickets die alsmaar goedkoper worden.

"De stoelen en de beenruimte in economy zijn kleiner geworden, omdat er steeds meer stoelen in de cabine gezet worden. Zo kunnen ze meer mensen vervoeren tegen een lage prijs. Tegelijkertijd neemt het aantal stoelen in business class juist af. Die klasse wordt exclusiever, meer wat first class vroeger was."

Daarom is er vraag naar een tussenklasse, zegt de luchtvaartblogger. "Premium economy is geschikt voor zakenreizigers, maar ook voor een grote groep toeristen die iets meer kwaliteit wil. De maatschappijen verdienen geld aan deze mensen, die anders hoogstwaarschijnlijk economy geboekt hadden."

Prijsverschil

Het prijsverschil tussen een stoel in economy class en eentje in premium economy is een stuk kleiner dan het verschil met een business class-ticket. Passagiers betalen gemiddeld een paar honderd euro extra, in plaats van duizend euro of meer.

In dit voorbeeld van een vlucht van Amsterdam naar Singapore is het prijsverschil goed te zien:

Singapore Airlines

Wie premium economy wil boeken, moet volgens De Jonge goed kijken naar wat een luchtvaartmaatschappij in die klasse precies aanbiedt. "De details verschillen nogal per luchtvaartmaatschappij. Het loont om uit te zoeken wat je krijgt voor de hogere ticketprijs."

STER reclame