Vliegtuig wilde opstijgen vanaf taxibaan op Schiphol
Een vliegtuig is begin deze maand per ongeluk bijna opgestegen vanaf een taxibaan op Schiphol. De luchtverkeersleiding had de fout op tijd door en maande de piloten om de start af te breken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart.
Het incident was op 6 september, maar komt nu pas naar buiten. Volgens de Onderzoeksraad kreeg het vliegtuig van de luchtverkeersleiding toestemming om op te stijgen vanaf de Zwanenburgbaan. De piloten stuurden het toestel vervolgens niet deze startbaan op, maar een naastgelegen taxibaan.
Toen de luchtverkeersleiding dat zag, kreeg de bemanning van het vliegtuig de opdracht om meteen te stoppen. De piloten braken de start af, taxieden terug naar het begin van de Zwanenburgbaan en stegen alsnog op.
De Onderzoeksraad meldt niet om welke vlucht het gaat. Volgens NH Nieuws was het een Boeing 737-800 van Transavia. Het toestel was op weg naar Chania in Griekenland.
Transavia 1041, stop immediately, stop immediately, hold position.
De regionale omroep heeft een fragment in handen waarop de luchtverkeersleiding de piloten tot de orde roept: "Transavia 1041, stop immediately, stop immediately, hold position. [..] U rolt van de taxibaan."
De gezagvoerder grijpt op tijd in. Omdat het toestel mogelijk hard heeft moeten remmen, vraagt de verkeersleider of de brandweer erbij moet komen. Volgens de piloten is dat niet nodig.
Automatisme
Luchtvaartdeskundige en oud-piloot Benno Baksteen vertelt in het NOS Radio 1 Journaal dat het een bijzonder incident is. Hij denkt dat de piloten zich in een automatisme hebben vergist en per ongeluk de verkeerde baan zijn opgedraaid. "Ze reden op de buitenste taxibaan. Meestal ligt er maar één taxibaan, dan keer je om en ga je de lucht in."
Baksteen wijst erop dat het technisch mogelijk is om op te stijgen vanaf de taxibaan en zegt dat het wel eens gebeurt als er op een vliegveld werkzaamheden zijn. "Het toestel had gewoon de lucht in kunnen gaan, en waarschijnlijk was het wel goed afgelopen. Als er een vliegtuig op had getaxied had je dat ook gezien."
Volgens NH Nieuws wordt het incident ook onderzocht door Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland.
In februari 2010 maakten piloten van KLM een vergelijkbare fout met een dik pak sneeuw op de baan. Toen greep de luchtverkeersleiding niet in en is het toestel daadwerkelijk opgestegen vanaf de taxibaan. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde daarna dat de luchtverkeersleiding en Schiphol onvoldoende in de gaten houden of piloten fouten maken bij het taxiën.
Volgens Baksteen blijkt nu dat er lessen zijn getrokken uit dat incident. "Een van de aanbevelingen was toen dat de verkeersleider er strakker op moet letten. Dat is nu gebeurd."