In samenwerking met
NH
NOS NieuwsAangepast

Al ruim honderd klachten dit jaar over valet parking bij Schiphol

De marechaussee heeft dit jaar tot nu toe 110 meldingen gekregen over valet parking rond Schiphol. Reizigers melden parkeerschades, vernielingen, veel extra kilometers op de teller en verkeersongevallen en bekeuringen die met de auto zijn veroorzaakt.

Gisteren schreef NH Nieuws over een auto die tijdens de vakantie van de eigenaar in de vernieling was gereden. Er stond bij terugkomst op Schiphol geen auto klaar. Later bleek de auto zwaar gehavend op een parkeerdek te staan. Een medewerker van het parkeerbedrijf was ergens tegenaan gebotst en daarna doorgereden. De auto is waarschijnlijk total loss en de medewerker is aangehouden.

Omroep Max liet deze week ook een voorbeeld zien van een bedrijf dat een auto vernielde:

Bij valet parking geeft een eigenaar zijn auto af, waarna die door een medewerker van een bedrijf ergens wordt geparkeerd. Bij terugkomst wordt de auto weer voorgereden of moet hij worden opgehaald van een parkeerterrein. Eerder deze zomer waarschuwde de gemeente Haarlemmermeer voor de wildgroei aan bedrijven. Het aantal aanbieders groeit hard en ze hebben niet allemaal dezelfde kwaliteit en klantenservice, zei de gemeente toen.

Burgemeester Schuurmans laat bij monde van haar woordvoerder weten dat Haarlemmermeer graag een keurmerk wil voor valet parking bedrijven. "Maar daar moeten de bedrijven zelf mee komen", zegt ze. Ingrijpen is voor de gemeente lastig, omdat het valt onder de private rechtspraak. "Als we veel meldingen krijgen, zitten het OM en de Belastingdienst erbovenop, dus we raden aan vooral klachten te melden. Dat kan bij de marechaussee op Schiphol."

Rekening gepresenteerd

Ook de overlast rond Schiphol neemt toe. Auto's worden soms geparkeerd langs de openbare weg of op bedrijventerreinen waar een parkeerverbod geldt.

"Als er ergens volgens bestemmingsplan niet bedrijfsmatig mag worden geparkeerd, dan kunnen we die valet parking bedrijven daarop aanpakken", zegt de burgemeester. "Maar als we niet weten welk bedrijf erachter zit, wordt de boete op basis van het kenteken gegeven, dus krijgt de eigenaar van de auto de rekening gepresenteerd. Wij handhaven streng op Schiphol op valet parking bedrijven en niet op kentekens. En we hebben bijvoorbeeld in Badhoevedorp in de wijk Schuilhoeve, waar veel parkeeroverlast was, een blauwe zone ingevoerd. Meer kunnen we niet doen."

Huissleutels niet afgeven

Om eventuele schade te kunnen bewijzen wordt aangeraden om vooraf foto's van de auto en de kilometerstand te maken, zegt de marechaussee. Ook volgens hen is het verstandig om misstanden altijd te melden, bij de politie en bij het bedrijf zelf.

"En als je je sleutels afgeeft, haal in ieder geval je huissleutels van de bos, omdat op je contract je huisadres staat", zegt een woordvoerder. "Maak foto's van je kilometerteller, van je brandstofmeter en van de auto aan de buitenkant, zodat je later kunt aantonen dat schade in de tussentijd niet door jou is ontstaan. En voordat je de auto weer terugneemt en het contract tekent, kijk dan heel goed of de auto in goede staat is teruggeleverd."

Advertentie via Ster.nl