Nederlandse brillenketen koopt Zwitserse branchegenoot
De Nederlandse optiekketen GrandVision, het moederbedrijf van Pearle en EyeWish, neemt branchegenoot McOptic over. De Zwitserse keten is met 62 winkels de op twee na grootste brillen- en lenzenverkoper in de Alpenregio. De overnamesom is niet bekendgemaakt.
Eerder deze week werd bekend dat GrandVision op zijn beurt wordt overgenomen door wereldmarktleider EssilorLuxottica. Dat Frans-Italiaanse bedrijf produceert de brillen van onder meer Ray-Ban, Persol, Chanel, Prada, Armani en Burberry.
Concurrentie
De afgelopen jaren liepen de inkomsten bij opticiens op. Door de vergrijzing hebben steeds meer mensen een bril nodig. Ook kopen mensen vaker een nieuwe bril dan vroeger, omdat de bril een mode-item is geworden. Maar drogisterijen verkopen ook steeds meer brillen en online zijn er veel goedkope spelers.
De overname van GrandVision is een nieuwe stap in het samenvoegen van optiekketens. GrandVision heeft de meeste brillenwinkels in Europa. En dat sluit mooi aan bij EssilorLuxottica dat vooral brillen en lenzen produceert. Op deze manier hebben ze de productie en verkoop aan elkaar gekoppeld, waardoor ze kunnen concurreren met zowel de goedkopere als de online spelers.
Aan het nieuwe megaconcern wordt nu een Zwitserse keten toegevoegd. McOptic heeft ruim 300 medewerkers en boekte vorig jaar een omzet van 55 miljoen Zwitserse frank, omgerekend zo'n 50 miljoen euro. Met de overname wil GrandVision zijn positie in Zwitserland versterken in alle lagen van de markt. Onder McOptic vallen namelijk verschillende merken, met diverse prijscategorieën.