ANP

De Nederlandse optiekketen Grandvision, bekend van de merken Pearle, EyeWish en Charlie Temple, wordt overgenomen door brillenproducent en wereldmarktleider EssilorLuxottica. Dat Frans-Italiaanse bedrijf produceert de brillen van onder meer Ray-Ban, Persol, Chanel, Prada, Armani en Burberry. Samen worden de bedrijven een megaspeler op de internationale optiekmarkt.

"Geografisch gezien is er een hele mooie match tussen de twee bedrijven", zei analist Thijs Hoste van Kempen in Nieuws en Co. "EssilorLuxottica haalt het grootste deel van zijn omzet uit Noord Amerika, en GrandVision haalt zo'n negentig procent van de omzet uit Europa",

Fabrikant luxemerken

EssilorLuxottica wil een wereldspeler worden op de optiekmarkt en het grootste optiekconcern van Europa. Door de overname krijgt het bedrijf er wereldwijd 7200 winkels bij met meer dan 37.000 werknemers.

"Samen worden ze een globale marktleider, niet alleen in de productie maar nu ook in de verkoop van brillen", zegt Hoste. "Ze zullen een omzet hebben van een kleine twintig miljard euro".

De overname moet binnen een of twee jaar rond zijn. De mededingingsautoriteiten moeten nog wel goedkeuring geven.

STER reclame