Eén van de nieuwe mkb-bedrijven is Stars and Stories: 'handelaar' in product-reviews. NOS/Jeroen Schutijser

Veel nieuwe mkb-bedrijven erbij, vooral in 'de nieuwe economie'

tijd van publicatie

Het aantal mkb-bedrijven in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In tien jaar tijd steeg het aantal met 40 procent, meldt het CBS. Er kwamen onder meer veel vloggers en kleine bierbrouwers bij.

Aan het begin van het derde kwartaal waren er 1,16 miljoen mkb-bedrijven actief, bijna 335.000 meer dan tien jaar geleden. Het gaat vooral om microbedrijven, waar één tot tien mensen werken. Ruim 330.000 van de bijna 335.000 bedrijven die er de afgelopen tien jaar bijkwamen, waren microbedrijven. Daarvan zijn er nu 1,1 miljoen.

Het aantal bedrijven met tien tot 250 medewerkers is met 52.000 de afgelopen tien jaar ongeveer gelijk gebleven.

Vloggers

In de informatie- en communicatiesector kwamen er de meeste bedrijven bij. In tien jaar tijd was de stijging 67 procent. Zowel het aantal 'eenpitters' als het aantal bedrijven met meer medewerkers nam toe.

Er kwamen tien keer zoveel kleine bierbrouwerijen bij. Het aantal IT-dienstverleners steeg aanzienlijk en het aantal filmproducenten en vloggers verdubbelde bijna. Ook kwamen er tienduizenden webwinkels bij, voornamelijk eenmanszaken.

Handelaar in reviews

Eén zo'n relatief nieuwe dienstverlener is Stars and Stories. Het bedrijf levert sinds 2014 - op verzoek van grote concerns als Philips, Braun, Moulinex, Black & Decker en Samsonite - recensies van splinternieuwe producten.

"Als een heel nieuw product op de website van Bol komt te staan, of op de site van Wehkamp, en er staan géén reviews bij, wordt zo'n product niet verkocht", zegt mede-oprichter van Stars and Stories, Jurjen van Vliet.

"Wij hebben een pool van consumenten - in allerlei landen - die reviews schrijven. Dus als Philips een nieuw product op de markt wil brengen, sturen ze dat aan ons op. Wij selecteren consumenten waarvoor het product is bedoeld, en zij mogen dan dat apparaat vier weken gratis testen." Daarna moeten ze bijvoorbeeld de grasmaaier of elektrische tandenborstel weer terugsturen.

Eerlijke verhaal

De afgelopen maanden doken er regelmatig berichten op in de media over nep-reviews. Van Vliet wil daar niets mee te maken hebben.

"Wij verkopen alleen maar authentieke reviews. Positief en negatief. Als er bij een product ook alleen maar positieve stukjes staan op internet, wekt dat argwaan. De consument is niet dom. Ook een bedrijf als Philips hecht waarde aan neutrale of kritische recensies. Dat helpt alleen maar om het product te verbeteren."

Stars and Stories is inmiddels actief in 18 landen. Recensies van producten zijn belangrijk en bedrijven hebben daar blijkbaar geld voor over. Van Vliet: "Ik durf wel te beweren dat iedereen die online spullen koopt, dat alleen maar doet als er reviews bijstaan."

'Alleen maar positieve reviews bij een product wekt argwaan'

Verslaggever Jeroen Schutijser op bezoek bij Stars and Stories, een 'handelaar' in product-reviews.

STER reclame