De slimme marketing achter Rico Verhoeven vs. Badr Hari
De rematch tussen kickboksers Badr Hari en Rico Verhoeven heeft alle ingrediënten voor een filmscript. Dat, en een goed geoliede pr-machine, verklaren volgens kenners de aantrekkingskracht van het vandaag aangekondigde evenement.
Op sociale media werd de bekendmaking gretig gedeeld. Al sinds vlak na de wedstrijd in 2016 werd er gehint dat de twee zwaargewichten elkaar opnieuw zouden treffen. Beetje voor beetje de spanning opbouwen, dat is volgens kickbokskenner Stefan van Erp typisch voor "de slimme marketingtrucjes" van kickboksbond Glory.
"Die wil zelf met het nieuws naar buiten komen, net als Apple. Eerst alles geheimhouden en als het dan komt, springt iedereen erop."
Zeker als het gaat om twee kampioenen die nog een appeltje met elkaar te schillen hebben. Want de enige andere wedstrijd, drie jaar geleden in Duitsland, eindigde in een anticlimax. Hari gaf in de tweede ronde op vanwege een armblessure.
Van Erp was er destijds bij in de zaal. "Die anticlimax heeft er eigenlijk voor gezorgd dat de hype nog veel groter werd. Fans willen toch zien wie er zou hebben gewonnen, want underdog Hari kwam sterk door de eerste ronde."
Sportief gezien was het eerste gevecht teleurstellend voor zowel de fans als de twee atleten. Financieel gezien zullen de vechters daarentegen niet hebben gebaald.
Het is onduidelijk hoeveel ze verdiend hebben, maar volgens oud kickbokskampioen Remy Bonjasky was het minimaal ergens tussen de 500.000 en een miljoen euro. Grote kickboksevenementen worden de laatste jaren steeds populairder. De tv-rechten en kaartverkoop leveren wereldwijd veel geld op.
De grootste aantrekkingskracht is de mythe die marketingtechnisch rondom Hari hangt.
"Kickboksers zijn zakenmannen", zegt sportmarketeer Ruud van der Knaap. "Op zoek naar het juiste gevecht, tegen de juiste prijs, op de juiste plek." Een goed verhaal helpt natuurlijk om een zaal als de Gelredome vol te krijgen. En Hari is volgens Van der Knaap geknipt voor de rol als slechterik, aangezien hij regelmatig negatief in de media is geweest.
De 34-jarige sporter is nu nog geschorst wegens gebruik van doping. Eerder zat hij een celstraf uit vanwege een aantal mishandelingen.
'De mythe rondom Hari'
"De grootste aantrekkingskracht is de mythe die marketingtechnisch rondom Hari hangt", zegt Van Erp. "Hij geeft eigenlijk nooit interviews en is de meest gewilde kickbokser aller tijden. Zijn partijen leveren altijd spektakel en knock-outs op, dat willen mensen zien."
De 30-jarige Verhoeven is al jaren de ongeslagen kampioen in de categorie zwaargewicht. Daarnaast is hij ook filmacteur en regelmatig te gast bij tv-programma's. "Verhoeven is de ideale schoonzoon in dit verhaal", zegt Van der Knaap. "Hari is de bad guy. Het zijn twee tegenpolen en dat doet het altijd goed."
De twee atleten zijn samen goed voor ruim 3 miljoen volgers op Instagram. Het verhaal van de twee aartsrivalen weten ze ook daar neer te zetten. Zo zinspeelde Hari twee dagen geleden in dit filmpje erop dat het eindelijk tijd is voor die rematch:
Los van alle show is Van Erp erg benieuwd wie er op 21 december wint. Verhoeven is favoriet bij de wedkantoren, toch maakt de oudere Hari volgens hem een kans.
"Als het langer dan twee ronden duurt, denk ik dat Rico de grootste kans heeft. Hij staat bekend om zijn enorme conditie. Maar ik sluit niet uit dat Hari in de eerste twee ronden toeslaat."
En als er weer blessureleed is, biedt dat altijd weer kansen voor een nieuwe wedstrijd.