Levering van bijna 1,7 miljoen kilo strooizout in tropische hitte
Terwijl Nederland zucht onder de tropische hitte komt in Kampen vandaag een lading van bijna 1,7 miljoen kilo strooizout aan voor de komende winter. Het is de eerste levering van in totaal liefst 25 miljoen kilo zout, dat via tal van binnenvaartschepen naar de Overijsselse stad wordt vervoerd.
Strooizout en zomerhitte is een ietwat vreemde combinatie, geeft Sven Heddes van zoutleverancier Eurosalt ruiterlijk toe in het NOS Radio 1 Journaal. Hij gaat straks in zijn korte broek kijken bij de eerste levering. "Maar waarom zou je de hut niet vullen als het kan?".
Eenmaal in Kampen wordt het zout via vrachtwagens gebracht naar de zoutopslagen van Rijkswaterstaat in Lienden, Raamsdonksveer en Utrecht.
Dat gaat zo in zijn werk:
Heddes legt uit dat het normaal is dat zoutopslagen in de zomer worden aangevuld. Als het strooizout later in het jaar komt, bestaat het risico dat Rijkswaterstaat de voorraad van in totaal zo'n 200 miljoen kilo aan zout niet tijdig op peil heeft.
Het huidige zout komt uit een zoutmijn bij het Duitse Heilbronn. De korrelgrootte is speciaal ontwikkeld voor het zo effectief mogelijk strooien over wegdek. Heddes: "Ons keukenzout is bijvoorbeeld veel fijner. Er zit een hele wetenschap achter."
Daarnaast is er een antiklontermiddel toegevoegd aan het zout, zodat het goed blijft tijdens de opslag. Mits goed opgeslagen, blijft het zout "oneindig lang" goed, zegt Heddes.
Zout tegen de hitte
Hij sluit overigens niet uit dat het zout al voor de winter op de weg terechtkomt, waardoor de timing van de zoutlevering juist perfect blijkt.
Bij extreme hitte kan zout namelijk gebruikt worden om te voorkomen dat asfalt smelt. Zout onttrekt vocht uit de lucht, waardoor het wegdek afkoelt. Zo stuurden vorig jaar meerdere gemeenten strooiwagens op pad om hun wegen te koelen tijdens de extreme hitte eind juli, toen er op tal van plekken in het land warmterecords werden gebroken.