ANP

Kabinet strenger op online drankverkoop minderjarigen

tijd van publicatie Aangepast

Het moet voor minderjarigen onmogelijk worden om via internet toch aan alcohol te komen. Staatssecretaris Blokhuis komt met strengere regels.

Nu moeten koeriers bij het afleveren van hun pakket met flessen drank of bier de leeftijd van de ontvanger checken. Dat gebeurt maar één op de tien keer, blijkt uit onderzoek. "In negen van de tien gevallen kun je gewoon er tussendoor glippen", zegt Blokhuis in het NOS Radio 1 Journaal.

Bezorgdienst

De staatssecretaris wil de verkopende winkels wettelijk verantwoordelijk maken voor de naleving van de leeftijdsgrens. Zij moeten zorgen dat het goed gaat met de bezorging. De bezorgdienst en de webwinkel moeten hier dan samen afspraken over maken, vindt Blokhuis. "Dat moeten zij samen regelen."

In plaats van gemeenten gaat het toezicht op de alcoholverkoop naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Die mag loktieners inzetten. Ook mogen volwassen inspecteurs zich online voordoen als minderjarige.

Ook kan een meerderjarige een boete krijgen als hij of zij een alcoholisch drankje doorgeeft. Nu krijgt alleen de horeca-ondernemer of de jongere zelf een waarschuwing of een boete.

Farce

"Op zich is het een goed plan, maar het moet voor iedereen gaan gelden", zegt Wijnand Jongen van de branchevereniging van webwinkels, Thuiswinkel.org. Hij wijst erop dat er heel veel verschillende partijen zijn die alcohol thuisbezorgen en dat controle daarom lastig wordt. "De wijnhandelaren, de bierverkopers, de thuisbezorgers, de avondwinkels... Het is cruciaal dat al die partijen dezelfde maatregelen krijgen opgelegd."

Iemand die alcohol koopt moet vooraf zijn leeftijd aangeven. "Dat is natuurlijk een farce", zegt Jongen. "Je moet aangeven of je 18 bent. Dat doet iedereen nogal snel. We moeten toe naar een systeem dat echt goed werkt. Maar dat duurt nog wel een paar jaar."

Eus Peters van de Vereniging Drankenhandel Nederland geeft aan dat het lastig blijft. "De uitvoering is ingewikkeld. Het zijn niet je eigen mensen die de controle aan de voordeur doen. Dat heb je als webwinkel uitbesteed."

Bovendien staat er volgens Peters niet op elk pakket groot dat er alcohol in zit. Het beste zou volgens hem een combinatie zijn van technische hulpmiddelen, bijvoorbeeld een goede online leeftijdsverificatie en oplettendheid van de bezorgers. "Dan kun je dit pas echt goed aanpakken."

STER Reclame