Een fabriekshal van Boeing waar aan de 737 MAX gewerkt wordt ANP

Neergestorte Boeings hadden geen betaalde veiligheidsextra's

time icon Aangepast

De piloten die in Ethiopië en Indonesië uit alle macht probeerden crashes met de Boeing 737 MAX te voorkomen, deden dit zonder dat er twee optionele veiligheidsvoorzieningen in hun toestellen waren geïnstalleerd. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen Ethiopian Airlines en Lion Air niet voor die 'extra's' betaalden, meldt The New York Times.

Net als bij autofabrikanten is het bij vliegtuigbouwers normaal om een 'standaardmodel' te maken waar de koper extra's aan toe kan voegen. Luchtvaartmaatschappijen moeten bij een nieuw vliegtuig flink betalen voor opties die comfort bieden als extra fijne stoelen, betere verlichting of toiletten.

Daarnaast zijn er ook nog opties op communicatie-, navigatie of veiligheidssystemen. Dat zijn belangrijke onderdelen voor de veiligheid van een toestel. Veel luchtvaartmaatschappijen, zoals prijsvechter Lion Air, kopen die extra's niet en luchtvaartautoriteiten verplichten hen er niet toe.

In dit geval ging het dus om twee voorzieningen, die de neergestorte toestellen niet hadden:

  • Een zogenoemde invalshoek-indicator, die toont of de neus van het vliegtuig omhoog of omlaag gaat ten opzichte van de aankomende wind, op basis van twee sensoren.
  • Een zogeheten disagree light, een lampje dat gaat branden als die twee sensoren een tegenstrijdige uitslag geven.

Gratis maken

Na de twee dodelijke crashes met een Boeing 737 MAX in maart en oktober gaat de vliegtuigbouwer deze werkwijze deels veranderen. Boeing gaat volgens The New York Times het lampje gratis maken en standaard leveren op nieuwe toestellen. De invalshoek-indicator blijft een betaalde optie.

Ook komt er een software-update voor de toestellen. Alle 737 MAX-toestellen staan nu aan de grond, en door de aanpassingen hoopt de vliegtuigbouwer dat ze weer de lucht in mogen.

Neus naar beneden gedrukt

De twee crashes werden waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte sensor in het zogenoemde MCAS-systeem. Dat is een nieuw deel van de automatische piloot, dat ingrijpt als het vliegtuig in een gevaarlijke situatie terecht komt. Door de kapotte sensor dacht het vliegtuig waarschijnlijk dat het met de neus omhoog vloog, terwijl dat niet zo was. De neus werd juist naar beneden gedrukt, met een vliegramp als resultaat.

Hoe het MCAS-systeem faalde:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Hoe het MCAS-systeem faalde

De optie had de piloten deels kunnen helpen om dit falen van de sensor te detecteren. Hierdoor hadden ze sneller kunnen handelen. Of de toestellen dan wel normaal hadden kunnen landen is niet zeker, "maar het had zeker geholpen", zegt een expert tegen The New York Times.

STER Reclame