Een patiënt op zijn kamer in een ggz-instelling ANP

NZa dreigt verzekeraars met naming-and-shaming om wachtlijsten ggz

time icon

Verzekeraars doen niet genoeg om de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg weg te werken, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Als de verzekeraars niet snel concrete maatregelen nemen, maakt de NZa mogelijk de namen bekend van de zorgverzekeraars die in gebreke blijven. Ook volgen er dan waarschuwingen.

Uit onderzoek van NOS op 3 bleek in november dat naar schatting zo'n 90.000 mensen op een wachtlijst staan voor hulp bij psychische problemen. Voor mensen met een persoonlijkheidsstoornis of autisme zijn de wachttijden het langst.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Waarom de wachtlijsten zo lang zijn

De NZa onderzocht de afgelopen tijd wat de verzekeraars doen aan de wachtlijsten, schrijft Trouw. Daaruit kwam naar voren dat sommige verzekeraars bijvoorbeeld geen afspraken maken met zorgaanbieders over het wegwerken van de wachtlijsten. Ook houden verzekeraars niet bij of maatregelen, zoals het doorverwijzen van een patiënt naar een andere zorgaanbieder, daadwerkelijk leiden tot kortere wachtlijsten.

"Als mensen te lang moeten wachten op zorg kan dat in sommige gevallen leiden tot schade aan hun gezondheid", zei een NZa-woordvoerder op NPO Radio 1. Volgens hem schiet de aanpak op een aantal belangrijke punten tekort. "Dat verschilt per zorgverzekeraar, wij verwachten voor de zomer verbeteringen."

Volgens de NZa kopen sommige zorgverzekeraars wel extra zorg in. Hoeveel dat er niet doen, wil de zorgautoriteit niet zeggen.

Zorgverzekeraars Nederland zegt in de krant zich te herkennen in een aantal aspecten die de NZa noemt. Een woordvoerder zegt de verbeterpunten ter harte te nemen, maar benadrukt ook dat in de ggz "echt wel resultaat wordt gezien". Volgens de verzekeraars is de wachtlijstproblematiek een complex probleem waarbij niet alleen de zorgverzekeraars een rol spelen.

STER Reclame