'Formule 1 veranderen is ingewikkeld met zoveel betrokken partijen'

tijd van publicatie

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

"Het lukt niet de Formule 1 in een of twee jaar te veranderen"
Deze video is alleen in Nederland te bekijken.

De Formule 1-fans staan te trappelen. Zondag start een nieuwe cyclus om de wereldtitel in de duurste tak van de autosport. De aftrap is in Melbourne om vervolgens bijna negen maanden later in Abu Dhabi te finishen. In totaal 21 races over de hele wereld: een miljardenbusiness, die momenteel wel snakt naar spanning en sensatie.

"Maar het lukt eigenaar Liberty Media niet om de Formule 1 in een of twee jaar te veranderen. Daar heb je meer tijd voor nodig. Het is ingewikkeld omdat er zoveel verschillende partijen bij betrokken zijn." Het zijn de woorden van sportmarketeer Marcel Beerthuizen, die de Formule 1 al jaren met grote interesse volgt. "Het is wel een heel interessant entertainmentproduct", zegt hij.

500 miljoen mensen

"De fanbase ligt rond de 500 miljoen mensen. Dat cijfer zie je niet naar beneden gaan. Er zijn misschien minder televisiekijkers, maar op sociale media wordt er meer en meer over gesproken", vult Hans Erik Tuijt, directeur Global Heineken Sponsorships, aan over de reikwijdte van de sport.

Lewis Hamilton met de Canadese zanger Justin Bieber bij de GP van Monaco EPA

De bierbrouwer is een van de grote sponsoren van de Formule 1. Bedragen van 220 miljoen euro doen de ronde, maar daar doet het concern geen mededelingen over. Het is wel duidelijk dat als het om naamsponsoring voor een langere periode van een aantal grands prix gaat, je zeker niet praat over een paar miljoen euro.

Glitter en glamour

Het drankenconcern stapte in 2016 de wereld van de snelle bolides in. Sponsoring op het hoogste niveau, in een wereld van glitter en glamour, is belangrijk voor de populariteit van een merk als Heineken. De uitstraling van de Formule 1 past perfect bij de marketingdoeleinden.

Als het aan de nieuwe Formule 1-eigenaar Liberty Media ligt, dat het racecircus in 2017 van de excentrieke Brit Bernie Ecclestone overnam, moet de koningsklasse van de autosport de komende jaren via allerlei aanpassingen nog veel meer uitstraling krijgen. De Amerikanen zijn er, na een investering van zo'n acht miljard, inmiddels wel achter dat de races vaak een wat gezapig karakter hebben.

Max Verstappen in actie op het circuit in Zandvoort ANP

Spanning, sensatie, spektakel en veel vertier op de circuits: zo moet de Formule 1 er de komende jaren gaan uitzien. Met Max Verstappen hebben de Amerikanen in elk geval iemand in huis die aan er alles aan doet om aan die voorwaarden te voldoen.

Tandje meer

De jonge Nederlander heeft de Formule 1 de afgelopen vier seizoenen herhaaldelijk op zijn kop gezet. Maar het mag nog wel een tandje meer, valt er rond Liberty Media te horen. De Amerikanen draaien al twee jaar verlies met de Formule 1: 32 miljoen euro in 2017, 68 miljoen euro vorig jaar.

Tuijt ziet de intrede van Verstappen in de Formule 1 ook als een groot pluspunt. "Ja, zijn talent wordt over de hele wereld erkend." Is dat dan ook goed voor Heineken? Tuijt: "Het is goed dat de sport groeit en dat er veel gebeurt."

Met dat laatste zit je bij Verstappen in elk geval goed. Zo goed zelfs, dat de populariteit van de nog jonge coureur wordt gebruikt om weer een Grand Prix van Nederland van de grond te krijgen. En laat Liberty Media nu juist op zoek zijn naar nieuwe locaties om GP's te organiseren.

Max Verstappen (l) en Kimi Räikkönen na hun crash bij de GP van Singapore in 2017 AFP

Zandvoort heeft inmiddels een principe-akkoord voor drie jaar gesloten, maar moet op korte termijn nog wel aan forse financiële eisen voldoen. Beerthuizen ziet de economische kansen wel. "Er is becijferd dat een GP van Nederland zo'n 80 miljoen euro zou opleveren. Daar is wel een sommetje voor te maken om te kijken of het interessant is", grinnikt hij.

Heineken is, net als de Nederlandse overheid, echter niet van plan de beurs te trekken voor het circuit aan zee. "De groeimarkt van het bedrijf is niet Nederland. We hebben hier een 100 procent merkbekendheid. Er zijn nog een hoop landen waar we nog willen groeien", is Tuijt duidelijk over financiële steun.

Elfstedentocht

Maar dan, iets minder stellig. "Aan de andere kant heb ik wel zoiets van: bij gebrek aan vorst, kan dit wel de nieuwe Elfstedentocht worden."

STER Reclame