'Onnodige treinuitval hsl door slecht opgeleide machinisten'
Machinisten van de NS zeggen dat ze te weinig training krijgen en te snel in het diepe worden gegooid op de hogesnelheidslijn. Daardoor vallen er volgens hen onnodig treinen uit op het hsl-traject, zoals de afgelopen maanden gebeurde. Ze eisen verbeteringen van de NS, schrijft het AD.
Zo'n 400 machinisten rijden op de hsl. Vakbond FNV heeft 1200 handtekeningen opgehaald. Het manifest met de handtekeningen wordt morgen aangeboden aan de NS op station Utrecht Centraal.
"NS heeft de beste machinisten ter wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het hsl-traject te leren beheersen," zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, in de krant. "En als ze daar dan rijden is de ondersteuning vaak bedroevend."
Eisen
De hogesnelheidslijn van de Randstad naar Antwerpen kampt met problemen: gemiddeld valt tien keer per week een Intercity Direct stil. Dat komt onder meer door een software-update in de locomotieven en volgens de machinisten dus ook door de gebrekkige training. Ze hebben op het huidige tracé te maken met een veelheid aan hoogpannings- en veiligheidssystemen.
De machinisten hebben een twaalf punten tellend verbeterplan opgesteld en willen onder meer dat de NS de opleiding tot hsl-machinist uitbreidt met een praktijkopleiding.
Ook vinden ze dat nieuwe hsl-machinisten een ervaren begeleider mee moeten krijgen en sturen ze aan op een 'ondersteuningsloket' waar personeel terechtkan bij problemen. Daarnaast valt er op het gebied van technische kennis nog veel te verbeteren.
'Direct aanpakken'
"De NS heeft de boel totaal niet op orde", zegt Janssen. "Als de NS geen gehoor geeft aan de twaalf adviezen, dan sluit ik acties niet uit."
De NS zegt in een reactie voortdurend in gesprek te zijn met de machinisten en andere medewerkers op de hsl. "We nemen de signalen serieus en alles wat beter kan, nemen we van hen aan."
"De NS heeft de beste en best-opgeleide machinisten op de hsl", zegt een woordvoerder. Er is een helpdesk met ervaren personeel, een verbeterteam en er staat reservepersoneel klaar om in te springen. "Dat er desondanks veel onzekerheid is over de hsl zegt ook veel over de complexiteit van het traject. Ook is niet alles goed aangelegd", aldus de NS.