NOS Nieuws

'Fietssnelwegen comfortabel maar automobilisten hebben hardnekkige gewoonte'

Niet alleen Zuid-Holland investeert miljoenen in infrastructuur voor fietsers, door het hele land worden 'fietssnelwegen' gemaakt of zijn daar plannen voor. Het doel: minder drukte in de auto en in het ov, minder luchtvervuiling en positieve gezondheidseffecten door de beweging.

De wegen zijn populair, op sommige momenten zijn er tot 50 procent meer fietsers op de wegen, maar forenzen lijken er nog maar amper voor uit de auto te komen. Slechts twee tot vijf procent van de fietsers op verbeterde fietsroutes ging voor die tijd met de auto, blijkt uit cijfers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) gebaseerd op tellingen en enquêtes.

"Dat is wat we tot nu toe echt hard kunnen maken, maar het is nog heel moeilijk meetbaar", zegt Birgit Cannegieter namens Tour de Force, een samenwerkingsverband van overheden, kennisinstellingen en bedrijven dat in tien jaar tijd 20 procent meer fietskilometers in Nederland wil. "Om een beter beeld te krijgen, zoeken we naar andere bronnen zoals gps- en telefoondata."

Bekijk waar in jouw omgeving extra fietspaden worden aangelegd:

  • NOS
    Bron: Tour de Force
  • NOS
    Bron: Tour de Force
  • NOS
    Bron: Tour de Force
  • NOS
    Bron: Tour de Force

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (I&W) is overtuigd van de potentie van de wegen. "De fiets is een beetje ons geheime wapen tegen de drukte, met name in de stedelijke omgeving. Hoe meer mensen daar gaan wonen, hoe meer we gaan reizen. En als je keuze hebt tussen in de file staan of sneller op je werk zijn met lekker een beetje frisse lucht in de ochtend, is dat aantrekkelijk. Het is goed voor de gezondheid, de luchtkwaliteit, maar ook voor het tegengaan van drukte op de weg en in het ov."

Hardnekkige gewoonte

Nu de elektrische fiets zo populair is, wordt het gemakkelijker om een grotere afstand af te leggen. Tot 15 kilometer is de fiets een serieus alternatief voor de auto, stelt Tour de Force. En ongeveer 70 procent van de woon-werkverplaatsingen is korter dan die afstand.

Hoogleraar verkeersveiligheid Marjan Hagenzieker (TU Delft) noemt de paden heel comfortabel. "Maar voor veel automobilisten is het lastig hun auto te laten staan. Het is een hardnekkige gewoonte van veel mensen. Toen er gewone fietspaden kwamen, lieten ook bescheiden aantallen hun auto staan. Het gaat stapje voor stapje."

Uit de auto en fietsend op de snelfietsroute

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl