Je spijkerbroek, je espresso en ja, zelfs een cavia kun je leasen

time icon

7,50 euro kost de spijkerbroek van Elke van den Hout, per maand. De Amstelveense least een broek, omdat ze die mooi vindt en duurzaam wil zijn. "Op het gebied van mode kan ik nog meer doen om verspilling tegen te gaan."

Ze is niet de enige die ervoor kiest om liever te huren dan te kopen. Volgens de leasebranche was 2018 een topjaar. Het aantal leasecontracten voor spullen is ten opzichte van 2017 met 20 procent gestegen tot 7,1 miljard. Dat is inclusief particulieren en bedrijven.

Ook het aanbod van leaseartikelen lijkt toe te nemen. Zo werd begin deze maand duidelijk dat IKEA inzet op het leasen van meubels. Het aanschaffen van telefoons, fietsen, auto's, kleding, meubels of huishoudelijke apparaten wordt minder vanzelfsprekend.

Tijmen de Vries uit Amsterdam least een wasmachine én een espresso-apparaat. Want hij wil kwaliteit, zonder in een keer "astronomische bedragen" te hoeven betalen:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Niet iedereen heeft 700 euro op zak om zo'n machine te kopen'

Zijn espresso kost 35 cent per kopje, inclusief bonen. Het luxe apparaat houdt het aantal bakjes vanzelf bij. De minimumprijs per maand is 35 euro. "Ik heb het uitgerekend en het zou twee of drie jaar duren voordat ik beter had kunnen kopen", zegt Tijmen. "Maar nu wordt het apparaat ook kosteloos gerepareerd als het kapot is."

Goedkoop op korte termijn, duur op lange termijn

De berekening van De Vries geeft al aan wat de valkuil is bij huren in vergelijking met kopen. Op langere termijn kan het juist veel duurder zijn, waarschuwt de Consumentenbond. Het is daarom belangrijk om goed te letten op de voorwaarden als je besluit te leasen.

De vuistregel: hoe langer een contract duurt, hoe minder gunstig het is. Na een huurperiode van 10 jaar kun je in sommige gevallen al vijf keer de koopprijs hebben betaald.

Daar staat wel de belofte van gemak tegenover. Leaseconsumenten vinden het vooral fijn dat ze minder risico lopen op grote reparatiekosten, zegt ING-econoom Marieke Blom. "Want als eigenaar sta je vaak voor hoge kosten als je wasmachine of auto het begeeft. Met leasen weet je precies wat je iedere maand kunt verwachten."

NOS op 3 zocht op Instagram uit wat het maandelijks kost om je huis in te richten, zonder iets te kopen:

Zo min mogelijk grondstoffen verspillen is een ander hoofdargument van mensen die spullen leasen. Ook voor Elke toen ze haar leasespijkerbroek bestelde. "Het voordeel is dat het bedrijf eigenaar blijft van de materialen. Die worden gerecycled en gebruikt voor nieuwe jeans." En als ze haar huidige broek beu is, kan ze die omruilen voor een nieuwe. De oude wordt immers weer hergebruikt.

Cavia's leasen

Zelfs het leasen van huisdieren is mogelijk. Daphne van Rijsdam uit Utrecht vond dat een goed alternatief voor het direct kopen van een cavia voor haar dochters achtste verjaardag. "Het is fijn om eerst te weten of mijn kind het aankan en het serieus genoeg neemt om zo'n beestje te verzorgen."

Daphne van Rijsdam

De twee 'leasecavia's' zijn afkomstig van een kinderboerderij. Het kind wordt daar uitgenodigd en krijgt uitgelegd wat er allemaal bij verzorgen komt kijken. Daarna gaat de cavia, inclusief hok, mee naar huis.

Na een proefperiode van zes weken komt een medewerker langs om te kijken hoe het gaat met het beestje. Daarna mag de leaser beslissen of de dieren mogen blijven. Dat was het geval bij de dochter van Van Rijsdam: Flekkie en Blekkie zijn nu vaste bewoners.

"Juist door de samenwerking met de kinderboerderij merkte ik dat mijn dochter het heel serieus nam. Ze voelde zich echt belangrijk als verzorger." Eerst een proefperiode, dan pas kopen. Dat is het mechanisme achter het leasen van huisdieren.

Volgens ING-econoom Marieke Blom zal de leasetrend de komende tijd doorzetten. "Het gaat weer beter met de economie, dus steeds meer mensen zijn bereid extra te betalen voor extra gemak. Hoewel het dus niet voor iedere consument financieel aantrekkelijk is."

STER Reclame